» آرشیو اخبار » بررسی نقره در سال 2022 و پیش‌بینی آن برای سال 2023
نقره

بررسی نقره در سال 2022 و پیش‌بینی آن برای سال 2023

10 دی 1401 4

فلزات گرانبها (طلا و نقره) احتمالاً در نیمه اول سال 2023 همانند سال جاری به حرکت ضعیف خود ادامه خواهند داد و زمان مناسبی برای خرید سرمایه‌گذاران خواهد بود، چرا که ممکن است در نیمه دوم سال سود خوبی را عاید سرمایه‌گذاران نماید.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، نقره یکی از مهمترین فلزات گرانبها برای سرمایه‌گذاری است. اهمیت نقره به واسطه کاربردهای صنعتی که دارد بسیار بالا بوده و به همین دلیل در بازارهای جهانی همواره مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می گیرد. در صورتی که به این بازار پر فراز و نشیب علاقه دارید و می خواهید بدانید مسیر آتی آن به کدام سو است، با ما همراه شوید! قبل از هر چیز باید بگوییم که در سال 2022 نقره با رشد آن‌چنانی روبرو نشد، اما سال 2023 تحت هر شرایطی نقره چاره ای جز رالی نخواهد داشت.

در سال 2022 اتفاقات زیادی رخ داد، از جنگ روسیه و اوکراین گرفته تا آزمایش موشکی کره شمالی. ملکه بریتانیا از دنیا رفت و نظام پادشاهی را آغاز کرد، و در عرض چند ماه سه نخست وزیر را به خود دید. رئیس‌جمهور شی جین پینگ برای سومین دوره بی‌سابقه به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین انتخاب شد و قدرت او تثبیت شد. جمعیت جهان از مرز 8 میلیارد گذشت. ایلان ماسک صاحب توییتر شد! راجر فدرر از دنیای تنیس حرفه ای خداحافظی کرد!

در واکنش به افزایش تورم، بانک های مرکزی میزان نرخ بهره را افزایش دادند. حتی بانک مرکزی اروپا نیز به جنبش افزایش نرخ بهره بانک های مرکزی پیوست. به‌ویژه، فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال را بیش از 4 درصد افزایش داد و به 4.52-4.50 درصد رساند. در نتیجه، بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا افزایش یافت، در حالی که رمزارزها سقوط کردند. بازار سهام آمریکا وارد روند نزولی شد. سال 2023 احتمالاً شاهد رکود در اقتصاد جهانی باشیم. آنچه اقتصاد را به رکود می کشاند، افزایش تورم است. چنین ترکیبی رکود تورمی نامیده می شود و باید برای فلزات گرانبها مفید باشد. بحران مالی نیز در ادامه محتمل است، زیرا برخی از تحلیلگران نگرانی‌هایی را در مورد پایداری بسیاری از بدهی‌های خصوصی و دولتی با نرخ‌های بهره نسبتاً بالا مطرح کرده‌اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

همه اینها برای چشم انداز نقره در سال 2023 چه معنایی دارد؟

خوب، من معتقدم که سال آینده برای نقره و طلا بهتر از سال 2022 خواهد بود. استدلال ساده است. سال گذشته، چرخه انقباض فشار نزولی شدیدی بر قیمت نقره ایجاد کرد. اما همانطور که نمودار زیر نشان می دهد، فلز گرانبها موفق شد سال را با یک افزایش اندک به پایان برساند!

نمودار نقره

نکته مهم این است که، با توجه به رکود اقتصادی، بانک مرکزی ایالات متحده به اندازه سال 2022 جنگ طلب نخواهد بود. در واقع، این بانک می تواند در سال 2023 نرخ بهره را تغییر دهد و شروع به کاهش نرخ بهره کند، به خصوص که بازار کار آمریکا آنطور که به نظر می رسد، خوب نیست.

مقایسه طلا و نقره در سال 2022

نقره فلز گرانبهایی است که بیشترین کاربرد را در بخش صنعتی دارد و از این رو تحت تأثیر روند طلا و فلزات صنعتی قرار می گیرد. مهمترین عاملی که قیمت نقره را کنترل کرده است، عدم علاقه سرمایه‌گذاران است. در مقایسه، فلز زرد در سال جاری عملکرد متفاوتی در برابر سایر فلزات داشته است. از مس و پالادیوم پیشی گرفت، اما نبرد را به نقره و پلاتین باخت.

از ابتدای سال 2022، دارایی های صندوق های سرمایه‌گذاری شاهد خروج خالص تقریباً 10 درصدی بوده است. زیرا افزایش نرخ بهره بانک مرکزی و رکود قریب‌الوقوع در اقتصادهای پیشرفته احساسات سرمایه‌گذاران را تحت تأثیر قرار داده است. به عنوان یک فلز صنعتی، چشم انداز رو به وخامت اقتصاد جهانی یک باد مخالف بزرگ برای نقره بود.

احتمال شروع قدرتمند نقره در سال 2023

بازگشایی بازارهای چین و شروع پویایی اقتصاد این کشور می تواند نقره را کاملاً به جلو براند؛ چرا که فلز گرانبها در ماه های اخیر با حرکت سریع از سطح 18 دلار به سطح 24 دلار، شتاب صعودی قوی به دست آورد.

 آیا نقره در سال 2023 به روند صعودی خود ادامه خواهد داد؟

همانطور که طلا، بازده خزانه داری و دلار آمریکا تاثیری اساسی بر پویایی بازار نقره دارند، تقاضای صنعتی نیز بر قیمت اثر دارد. بنابراین فلز گرانبها نسبت به تغییرات چشم‌انداز اقتصادی حساس است. برای معامله‌گران نقره، سوال کلیدی این است که آیا اقتصاد جهانی در سال 2023 تحت فشار شدید قرار می گیرد یا بانک های مرکزی جهانی موفق می شوند، اقتصاد خود را از مهلکه رکود و کاهش رشد اقتصادی به در برند؟ بازگشایی چین تأثیر مادی بر بازارهای کالا نداشته است، زیرا این کشور بلافاصله تحت تأثیر موج شدید ویروس کرونا قرار گرفت.

شمش نقره

با این حال، تقاضای چین برای کالاها، از جمله نقره، قرار است در نیمه اول سال 2023 افزایش یابد، که این مطمئناً نقره را مورد حمایت بیشتری قرار خواهد داد. لازم به ذکر است که نسبت طلا به نقره به سطوحی بازگشته است که در ابتدای سال 2022 مشاهده شده بود. این نسبت در صورت افزایش تقاضای صنعتی برای نقره، روندی نزولی در پیش خواهد گرفت.

در سال 2021، نسبت طلا به نقره در مقایسه با سطوح فعلی از  76 به 63 کاهش یافت. با فرض ثابت ماندن قیمت طلا، ادامه روند نزولی در نسبت، نقره را به سمت سطح 28 دلار سوق خواهد داد. آنچه مسلم است این است که اگر رشد اقتصادی چین در ماه های اول سال 2023 افزایش یابد، نقره حمایت بیشتری خواهد داشت.

یکی از خدمات پیش‌بینی قیمت مبتنی بر الگوریتم (Gov Capital)، پیش‌بینی کرده بود که قیمت نقره برای سال 2022 با میانگین بالقوه 21.865 دلار پایان خواهد یافت. این الگوریتم افزایش میانگین قیمت تا پایان دسامبر 2023 به 36.103 دلار، تا پایان سال 2024 به 52.184 دلار و تا دسامبر 2025 به 74.75 دلار  پیش‌بینی کرده است.

برای مشاهده آخرین اخبار مربوط به فلزات گرانبها، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×