» آرشیو اخبار » با انتشار آمار ذخایر نفت خام و خرده فروشی، بازار نزولی شد

با انتشار آمار ذخایر نفت خام و خرده فروشی، بازار نزولی شد

29 دی 1401 6

بازارهای نفت و انرژی از بالاترین سطوح خود عقب‌نشینی کردند. با تمرکز معامله‌گران بر ریسک رکود، بازارها عقب‌نشینی کردند. مهمترین کاتالیزور حرکت نزولی بازارهای گاز طبیعی، هوای گرم بود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازارهای نفت و انرژی از بالاترین سطوح خود عقب‌نشینی کردند. با تمرکز معامله‌گران بر ریسک رکود، بازارها عقب‌نشینی کردند. مهمترین کاتالیزور حرکت نزولی بازارهای گاز طبیعی، هوای گرم بود.

تحلیل نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

نمودار وست تگزاس اینترمدیت

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از رسیدن به بالاترین قیمت‌های جدید در 82.35 دلار عقب‌نشینی کرد، زیرا معامله‌گران بر آمارهای اقتصادی ناامیدکننده از ایالات متحده تمرکز کردند.

بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در روز چهارشنبه صعودی بود. با توجه به آنچه گفته شد، سؤال این است که آیا بازگشایی بازارهای چین برای بالا بردن قیمت بازار نفت خام کفایت می‌کند یا نه؟ شایان ذکر است که میانگین متحرک نمایی 200 روزه (EMA200) نزدیک به سطح 86 دلار است و این تقریباً در نقطه‌ای است که حرکت به سمت الگوی سر و شانه معکوس به این نقطه می‌رسد.

تبلیغات جام جهانی قطر

تحلیل نفت خام برنت

نمودار نفت خام برنت

نفت خام برنت نیز با تمرکز معامله‌گران بر ریسک رکود تحت فشار قرار گرفته است. نزدیکترین سطح حمایت قابل توجه برای نفت برنت در میانگین متحرک نمایی 50 روزه (50 EMA) و سطح 84.65 دلار قرار دارد. در صورتی که نفت برنت به کمتر از میانگین متحرک نمایی 50 برسد، شتاب نزولی بیشتری کسب کرده و به سمت میانگین متحرک نمایی 20 در سطح 83 دلار حرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر بازارهای برنت نیز به سطح بالای خط گردن الگوی سر و شانه‌(head and shoulder) معکوس حرکت کردند. بنابراین به نظر می‌رسد که فشار صعودی کمی را شاهد باشیم. با توجه به مسئله زمان، متحرک نمایی 200 روزه (EMA 200) در سطح 91 دلار  دیده می شود. بنابراین به آن نیز توجه کنید، زیرا این شاخص قابل توجهی است که بسیاری از معامله‌گران به آن توجه خواهند کرد.

در نهایت، به نظر می‌رسد که شرایط بازار یک رالی در حال محو شدن باشد؛ گرچه معامله‌گران کوتاه مدت ممکن است بتوانند از فرصت به دست آمده استفاده کنند. 

معاملات آتی نفت خام

معاملات آتی نفت خام روز پنج‌شنبه 1 درصد کاهش یافت، که باعث افزایش زیان‌ سرمایه‌گذاران نسبت به روز گذشته شد. علت اصلی این کاهش انتشار آمار افزایش غافلگیر کننده ذخایر نفت خام استراتژیک آمریکا و همچنین آمارهای ناامید کننده خرده فروشی بود که ترس از رکود را افزایش داده و بر بازارهای انرژی اثر گذاشت.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت 10:30 به وقت گرینویچ 65 سنت یا 0.8 درصد کاهش یافت و به 84.33 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 79 سنت یا 1 درصد کاهش به 78.69 دلار در هر بشکه رسیده و در نهایت در رنج قیمت 78.13 تثبیت شد.

کاهش بیش از حد انتظار شاخص قیمت تولیدکننده ایالات متحده، کاهش خرده‌فروشی و کاهش شدید تولید در ماه گذشته، نگرانی‌ها را در مورد هزینه اقتصادی افزایش نرخ‌ها افزایش داد. خرده فروشی ماه دسامبر ایالات متحده بیشترین کاهش را در یک سال گذشته داشته است.

با افزایش نرخ بهره، دلار آمریکا افزایش یافت و تقاضای نفت را تحت تأثیر قرار داد؛ زیرا دلار قوی‌تر، نفت خام را برای صاحبان ارزهای دیگر گران‌ می‌کند. با این حال، فاتح بیرول (رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)) روز پنج‌شنبه گفت که بازارهای انرژی ممکن است در سال 2023 انقباضی شوند. وی همچنین گفت که امیدوار است قیمت‌ها  افزایش بیشتری پیدا نکنند تا بر کشورهای در حال توسعه فشار وارد نشود. 

تحلیل قیمت گاز طبیعی

نمودار گاز طبیعی

با تمرکز معامله‌گران بر تغییرات اخیر در پیش‌بینی‌های آب و هوا، گاز طبیعی به پایین‌ترین حد خود در چند ماه اخیر رسید. پیش‌بینی می‌شود که روزهای پایانی ماه، نسبت به تخمین های قبلی گرم‌تر باشد که این موضوع در نهایت از قیمت‌ها حمایت نکرده و باعث نزولی شدن بازار گاز طبیعی خواهد شد. 
شاخص قدرت نسبی (RSI) نزدیک به منطقه فروش بیش از حد است، اما برای رسیدن به یک روند نزولی پر قدرت، هنوز شتاب کافی را به دست نیاورده است.

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire ، investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×