» آرشیو اخبار » سهام صنعت بانکداری پس از برجام
سهام صنعت بانکداری پس از برجام

سهام صنعت بانکداری پس از برجام

5 شهریور 1401 8

 

به گزارش سرویس اقتصادی گذارنیوز، در این مقاله گروه بانکی و سهام صنعت بانکداری و تاثیر برجام و نرخ ارز بر سهام این صنعت را بررسی کرده‌ایم.

تاثیر خصوصی‌سازی بر صنعت بانکداری کشور را می‌توان به وضوح در رخدادهای دهه ۸۰ شمسی مشاهده کرد. در سال ۱۳۸۰ بانک‌های اقتصاد نوین و پارسیان به عنوان اولین بانک‌های خصوصی فعالیت خود را آغاز کردند. پس از آن بانک پاسارگاد، سرمایه، شهر، دی، گردشگری، قوامین و انصار تاسیس شدند و شمار بانک‌های خصوصی از دولتی پیشی گرفت.

تبلیغات جام جهانی قطر

در این زمان بانک‌های خصوصی، بهره‌های بالاتری را نسبت به بانک‌های دولتی را پرداخت می‌کردند. ارائه وام با شرایط متنوع و در زمان کم، از دیگر ترفندهای بانک‌های خصوصی برای جذب سپرده‌گذار بود. در واقع اولین تحول در صنعت بانکداری پس از روی دادن انقلاب اسلامی در دهه ۸۰ و متاثر از فرآیند خصوصی‌سازی بود.

از دیگر رویدادهای مهم دهه ۸۰ و طرح خصوصی‌سازی، پذیرش سهام بانک‌ها در بورس بود. در واقع قبل از اجرای طرح خصوصی‌سازی، سهام هیچ بانکی در بازار بورس و اوراق بهادار معامله نمی‌شد. در تیر ۱۳۸۲ سهام بانک کارآفرین با نماد «وکار» در بازار بورس عرضه شد.

پس از آن در بهمن ۱۳۸۲ بانک اقتصاد نوین با نماد «ونوین» و در آذر ۱۳۸۳ بانک پارسیان با نماد «وپارس» به بازار بورس و اوراق بهادار تهران پیوستند.تا پایان دهه ۸۰ سه بانک خصوصی دیگر و بانک‌های دولتی صادرات (وبصادر)، ملت (وبملت) و پست بانک (وپست) سهام خود را در بورس عرضه کردند.

 

سهام صنعت بانکداری پس از برجام

تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بانکداری

دولت ایران در سال ۱۳۸۵ مقاوت خود را در برنامه هسته‌ای اعلام کرد و همین موضوع تحریم‌های شدیدی را برای صنایع مختلف از جمله بانکداری کشور در پی داشت. در سال ۱۳۸۵ گشایش اعتبار در بانک‌های خارجی برای شرکت‌های ایرانی ممنوع شد.

در اسفند ۱۳۸۶ شورای امنیت سازمان ملل در خصوص همکاری با بانک‌های ایرانی (شعب داخل و خارج کشور) به موسسات مالی خارجی هشداری جدی داد. در سال ۱۳۸۹ تاسیس شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور و سرمایه‌گذاری مشترک با بانک‌های ایران به طور کلی ممنوع و شرکت در معاملاتی که بانک‌های ایرانی در آن دخیل بودند به شدت محدود شد.

در ۱۱ دی ۱۳۹۰ باراک اوباما تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد و در بهمن همان سال کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت خود را برای تحریم بانک مرکزی اعلام کردند. تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بانکداری در این زمان به اوج خود رسید و تا انتخابات خرداد ۱۳۹۲ ادامه یافت.

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر سهام بانکی

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر سهام بانکی و صنعت بانکداری بر خلاف تصورات مردم، آن چنان زیاد نبود. در واقع رویدادهای داخلی چنان تاثیر عمیقی بر سهام بانکی گذاشت که خروج آمریکا از برجام تنها توانست به عنوان عاملی تشدیدکننده ظاهر شود. برای بررسی این موضوع، کمی به قبل و شروع ریزش سهام بانکی در بهمن ۱۳۹۵ باز می‌گردیم.

این ریزش و افت قیمت با توجه به رویدادهای سیاسی و اجتماعی مختلف برای بیش از یک سال ادامه یافت. سهام گروه بانکی پس از افت شدید در اواخر ۱۳۹۵ مدام در حال نوسان بود، اما نه تنها رشد قابل توجهی در آن مشاهده نمی‌شد، بلکه در اسفند ۱۳۹۶ برای بار دوم سقوط کرد.

در ابتدای ۱۳۹۶ اخباری مبنی بر ورشکستی بانک مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری ثامن منتشر شد. در همین زمان بحث‌های انتخاباتی (مربوط به دوره دوازدهم ریاست جمهوری ایران) مطرح بود. برخی این اخبار را شایعه‌های حول انتخابات می‌دانستند ولی از آن جایی که آخرین صورت مالی بانک مهر اقتصاد مربوط به سال ۱۳۹۵ بود، احتمال صحت اخبار افزایش می‌یافت.

در نهایت مؤسسه اعتباری ثامن در خرداد ۱۳۹۶ (بعد از برگزاری انتخابات) اعلام ورشکستی کرد و باعث شد اعتماد سرمایه‌گذاران بر سهام بانکی متزلزل شود. البته یک سال پس از این رویداد بانک‌های مهر اقتصاد و انصار هم با بانک سپه ادغام شدند.

تاثیر قیمت ارز بر صنعت بانکداری

تاثیر قیمت ارز بر صنعت بانکداری آنچنان زیاد بود که باعث رقم خوردن دومین پیک سهام بانکی شد. افزایش قیمت ارز از اواخر شهریور ۱۳۹۷ آغاز و در نیمه دوم این سال به اوج خود رسید. قیمت دلار پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ به 6 هزار تومان رسید. در تیر ماه به 9 هزار تومان، در مرداد به 12 هزار تومان، در شهریور به 14 هزار تومان رسید و در مهر ۱۳۹۷ مرز 19 هزار تومان را رد کرد.

در ابتدا صحبت‌هایی مبنی بر ترکیدن حباب مطرح شد اما روند صعودی قیمت نشان از حقیقی بودن این قیمت داشت و در همین زمان سفته‌بازی در سهام بانکی (با توجه به ارتباط ارز و صنعت بانکداری) اوج گرفت. در اواسط مهر ۱۳۹۷ سهام گروه بانکی دومین پیک خود را تجربه کرد.

البته پس از آن کمی افت و خیز در قیمت مشاهده می‌شود اما به هر حال سهام بانکی در روزهای بی‌ثباتی ارز، روزهای خوبی را تجربه می‌کرد. در ادامه این روند، تبلیغات دولت برای پیوستن مردم به بورس از ابتدای ۱۳۹۸ آغاز شد، چنان چه تاثیر آن به خوبی در سهام بانکی مشهود است.

 

سهام صنعت بانکداری پس از برجام

 

راهنمای جدول رنگ سبز در هر قسمت نشانه بهترین نماد در آن بخش است و رنگ قرمز نشانه بدتری نماد درآن بخش است.

در جدول فوق سهام این گروه را از منظر های مختلف بررسی کرده ایم و طبق این بررسی ها بزرگ ترین بانک بازار سرمایه کشور پاسارگارد با نماد وپاسار است که اررزش 112 هزار میلیارد تومانی دارد و سه بانک بزرگ ملت و تجارت و صادرات در رده های بعدی قرار دارندو کوچک ترین بانک نیز بانک سینا با ارزش 5 هزار میلیاردی است.

از لحاظ قیمت بر سود بانک شهر با P/E=2 بهترین P/E را دارد.بیشترین درآمد تسهیلات برای بانک ملت است و زیان ساز ترین نماد بانکی بدون شک بانک آینده با نماد وآیند است.

 

سهام صنعت بانکداری پس از برجام

راهنمای جدول رنگ سبز در هر قسمت نشانه بهترین نماد در آن بخش است و رنگ قرمز نشانه بدتری نماد درآن بخش است.

نسبت های که در جدول فوق مشاهده میکنید ارزنده بودن و زیان ده بودن هر نماد بانکی را نشان می دهد.که با توجه به این جدول می توان فهمید کدام نماد بانکی ارزش سمایه گذاری دارد و کدام یک ندارد.

به عنوان مثال بانک پاسارگاد با نسبت بدهی به دارایی 90 درصد و حاشیه سود خالص 103 درصدی با توجه به ریزش سال 99 توانسته 20 درصد بالای این سقف معامله شود.وبانک دی با افت 81 درصدی از سقف سال 99 بیشترین زیان را به سهامداران خودش داده است.بانک آبنده با نسبت دارایی به بدهی 139 درصدی زیان ساز ترین نماد این گروه است.

 

 

تکنیکال سه سهم شاخص ساز این گروه

وبصادر ( بانک صادرات)

سهام صنعت بانکداری پس از برجام

نمودار در یک روند اصلاحی قرار دارد و منتظر یه خبر مهم از برجام می باشد تا روند اصلی خودش را در پیش بگیرد.
فعلا درگیر مقاومت 1750 ریال است و با عبور از این مقاومت هدف 2000 ریال را دارد.حمایت بعدی نمودار 1600 ریال است.

وبملت (بانک ملت)

سهام صنعت بانکداری پس از برجام

نموداری شبیه به بانک صادرات دارد و طبق سناریو که در تصویر مشخص است احتمالا نمودار تا حمایت 280 تومان اصلاحی داشته باشد و بعد از آن شروع به حرکت کند برای مقاومت و هدف 300 و 350 تومان با عبور از این مقاومت های 400 تومان دور از دسترس نیست.

وتجارت (بانک تجارت)

سهام صنعت بانکداری پس از برجام

در میانه کانال نزولی خودش قرار دارد و در یک فاز اصلاحی کوتاه مدت حمایت مهم 150 تومان را دارد و با ورود پول به این صنعت می تواند به ثیمت 200 تومان برسد.

جمع بندی : یکی از گروه های مستعد رشد در صورت برجام گروه بانکی است که فعلا در یک روند رنج قرار دارد و منتظر یک خبر قطعی از سمت برجام سه سهم بانک ملت و بانک تجارت و صادرات میتواند با خبر برجام بازدهی خوبی به سرمایه گذاران خود بدهد.

نویسنده: علی رمضانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×