» آرشیو اخبار » بازارهای MEV، قسمت دوم: اثبات سهام
MEV

بازارهای MEV، قسمت دوم: اثبات سهام

31 شهریور 1401 4

مقدمه

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در بخش اول، در مورد اینکه مزایده فلش‌بات‌ها چگونه اثرات منفی MEV را با معرفی یک رله مرکزی قابل اعتماد برای باندل‌های کاوشگران کاهش می‌دهد، بحث کردیم. در قسمت دوم، در مورد چگونگی تکامل بازارهای MEV بعد از حرکت اتریوم به اجماع اثبات سهام (PoS) بحث خواهیم کرد.

تفکیک سازنده و پیشنهاددهنده

اتریوم به سمت تفکیک سازنده و پیشنهاددهنده (PBS) درون پروتکل خود در حال حرکت است. PBS طرحی است که به اعتباردهنده‌ها (Validators) اجازه می‌دهد تا به طور مساوی از مزایای MEV بهره ببرند. PBS سطح مزایده فلش‌بات‌ها را بهبود می‌بخشد. بوسیله مزایده فلش‌بات‌ها، کاوشگران برای قطعات خاصی از فضای بلوکی (مثلاً بالای بلوک، بلافاصله در قبل/ بعد از تراکنش‌های هدف) پیشنهاد ثبت می‌کنند. بوسیله PBS، بلوک‌‌سازها پیشنهادی را برای حق ساخت کل بلوک ثبت می‌کنند. اعتبار‌دهنده‌ها نیز به سادگی بلوکی را با بالاترین قیمت انتخاب کرده و آن را پیشنهاد می‌کنند.

PBS نیاز به خبره بودن اعتبار‌دهنده‌ها را از بین می‌برد. در درازمدت، PBS امکان اجرای طرح‌های پروتکلی را فراهم می‌کند، که به ساخت بلوک‌های بسیار پیچیده‌تر و فشرده‌تر مانند دنک‌شاردینگ (danksharding) نیاز دارند. دنک‌شاردینگ طرح جدید شاردینگ پیشنهادی برای اتریوم است که در مقایسه با طرح های قبلی، ساده‌سازی قابل توجهی را ارائه می‌دهد. PBS همچنین مخفی کردن درآمد MEV از استیک‌کنندگان خود را برای اعتبار‌دهنده‌های استخر دشوارتر می‌کند، زیرا پیشنهادات بلوک‌سازها عمومی هستند. PBS تحت اثبات کار نیز پایدار است و در واقع استخرهای ماینینگ اختصاصی فرایندی مشابه چیزی که امروز می‌بینیم را اجرا می‌کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

PBS با جداسازی استخراج MEV و ساخت یک بلوک از بین پیشنهادات بلوک‌ها، باعث رقابت اعتبار‌دهنده‌های ساده‌ برای استخراج MEV می‌شود. این امر تمرکز‌ شدید در لایه اعتبار‌دهنده‌ها را کاهش می‌دهد، جایی که یک اعتبار‌دهنده‌ با توانایی استخراج MEV کمی بهتر نسبت به سایرین می باشد و در نتیجه پاداش استیک بالاتر می‌تواند خیلی سریع سهم استیک زیادی را به دست آورد.

دسترسی به PBS درون پروتکلی فعلاً ممکن نیست، بنابراین فلش‌بات‌ها در حال ساخت مدل اجرایی خود هستند تا برای مِرج (The Merge) آماده شوند. تحت مدل فلش‌بات‌ها، اعتبار‌دهنده‌ها می‌توانند MEV-boost را اجرا کنند و از طریق رله‌های متمرکز بلوکی به بلوک‌های ساخته‌شده توسط بلوک‌سازهای خارجی دسترسی داشته باشند و آن را که برای اعتبار‌دهنده‌ بهینه‌تر است، پیشنهاد دهند. MEV-boost یک ابزار جانبی برای کلاینت اجماع است، بخشی جداگانه از یک نرم‌افزار منبع باز (open source) که بلوک‌سازی را به شبکه‌ای از سازنده‌ها برون‌سپاری می‌کند.

کاوشگران می‌توانند از فرصت‌های MEV در سطح تراکنش‌ها استفاده کنند، اما بلوک‌سازها به ابزارهای کامل MEV تک بلوکی مانند سفارش و از بین بردن تراکنش‌ها دسترسی دارند.

MEV

متمرکزسازی نیروها

رقابت بلوک‌سازها

ایجاد بلوک‌های انتزاعی به دور از اعتباردهنده‌ها، اعتبارسنجیِ رقابتی بهتری را ایجاد می‌کند. با این حال، اثرات متمرکزسازی حذف نمی‌شوند، بلکه آنها فقط به لایه بلوک‌سازها منتقل می‌شوند.

با توجه به نداشتن فرصت‌ MEV و وجود مِمپول عمومی، ساختن یک بلوک قابل رقابت با بهترین بلوک آسان است. مزایای پایا در بلوک‌سازی زمانی به وجود می‌آیند که این مفروضات درست نباشند.

رقابت در تولید مداوم باندل MEV

یک بلوک‌ساز که بتواند MEV را با کارایی بیشتری نسبت به سایرین استخراج کند، می‌تواند بلوک‌های سودآورتری بسازد و در نتیجه در مزایده‌های بلوکی بیشتری برنده شود. دو راه اصلی وجود دارد که یک بلوک‌ساز می‌تواند در استخراج MEV رقابت کند: این که از کاوشگران بخواهد باندل‌هایی را برایش ارسال کنند یا خودش MEV را استخراج کند.

یک بلوک‌ساز فلش‌بات‌ ابتدا با روش اول رقابت خواهد کرد. فلش‌بات‌ها به‌عنوان رله اولیه باندل در شبکه تسلط دارند، زیرا امروزه نسبتاً مورد اعتماد هستند و همه کاوشگران قبلاً با آنها یکپارچه شده‌اند. رله فلش‌بات‌ها به طور انحصاری باندل‌ها را به بلوک‌ساز فلش‌بات‌ها ارسال می‌کند، بنابراین اگر کاوشگران به ارسال انحصاری باندل‌ها به رله MEV ادامه دهند، رقابت بلوک‌‌سازهای مشابه با بلوک‌سازهای فلش‌بات‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

کاوشگران باندل‌ها را فقط از طریق رله‌هایی ارسال می‌کنند که نوید مزایده منصفانه و حفظ حریم خصوصی آنها را می‌دهند. بلوک‌سازهای دیگری که می‌خواهند کاوشگران برایشان باندل‌ها را ارسال کنند، باید بسیار مورد اعتماد باشند، که طبیعتاً به ارائه‌دهندگان زیرساخت موجود مانند Alchemy ،Infura و bloXroute اشاره دارد.

برای ترغیب کاوشگران به همکاری، بلوک‌سازها باید سهمی از بازار داشته باشند، تا بتوانند با آنها ادغام شوند و شانس خود را برای مشارکت به حداکثر برسانند. این کار را می‌توان با چیزی مانند بالا بردن قیمت پیشنهاد در ۱٪ از بلوک‌ها برای اطمینان از داشتن ۱٪ سهم بازار انجام داد. یک بلوک‌ساز غالب باید از انحصار خود با تشویق کاوشگران برای عدم ارسال باندل‌ها به سازندگان دیگر محافظت کند. در این سیستم، کاوشگران قدرت چانه زنی بیشتری نسبت به قبل دارند، زیرا می‌توانند انتخاب کنند که باندل‌های خود را برای چه کسی ارسال کنند.

اگر یک بلوک‌ساز منفرد یا مجموعه‌ای از بلوک‌سازان تبانی کنند و به اندازه کافی باندل انحصاری داشته باشند، می‌توانند MEV را از اعتباردهنده‌ها (و در نتیجه استیک‌کنندگان اتر) با ارائه پیشنهادهای کافی برای برنده شدن در مزایده پنهان کنند، در حالی که پیشنهاد ارائه شده ارزش کامل بلوک آنها را منعکس نمی‌کند. این ارزش مازاد را بلوک‌ساز می‌تواند از اعتباردهنده‌هایی که دیگر ارزش کامل یک بلوک را نمی‌گیرند، دریافت کند. هرچه یک بلوک‌ساز باندل انحصاری بیشتری داشته باشد، ارزش بیشتری را می‌تواند از مزایده بلوکی استخراج کند.

رقابت در استخراج MEV

بلوک‌سازها خودشان نیز می‌توانند MEV را استخراج کنند. اگر بلوک‌سازها توسط جداسازی باندل‌ها محدود نشوند، می‌توانند از فرصت‌های MEV استفاده کنند که به راحتی از طریق معماری رله موجود قابل بیان نیست. یکی از مثال‌های واضح آن آربیتراژ بلوک انتهایی است: در حال حاضر این فرصت‌ها در بلوک بعدی قرار می‌گیرند، حتی اگر در بلوک فعلی قابل استخراج باشند.

برای برنده شدن بلوک‌ها، بلوک‌سازی که به تنهایی استخراج می‌کند باید MEV بیشتری را در یک بلوک معین نسبت به بلوک‌ساز فلش‌بات دریافت کند. برخی کاوشگران در معاملات غیررقابتی ممکن است بتوانند بلوک‌های مربوطه را برنده شوند. زمانی که فرصت‌های MEV دیگر در یک بلوک وجود ندارد، کاوشگران برتر می‌توانند به عنوان مثال در قیمت‌گذاری نادرست صرافی غیرمتمرکز/صرافی متمرکز (DEX/CEX)، بلوک‌های رقابتی ایجاد کنند.

این دو نوع بلوک‌ساز باهم ناسازگار نیستند. اما کاوشگران مستقل در ارسال باندل‌ها به سازنده‌ای که خودش نیز جستجو انجام می‌دهد، محتاط خواهند بود.

رقابت بر سر جریان تراکنش

یک بلوک‌ساز فلش‌بات با مزیت دسترسی انحصاری به باندل‌های MEV کار خود را شروع خواهد کرد، اما همانطور که در بالا توضیح داده شد، این مزیت ممکن است به مرور زمان کاهش یابد.

بلوک‌سازها می‌توانند بر سر دسترسی انحصاری به جریان تراکنش‌‌ها نیز رقابت کنند و مجموعه بزرگ‌تری از تراکنش‌ها برای ساختن بلوک‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد. حفاظت فلش‌بات‌ها مثالی از این موضوع است. با ارسال تراکنش‌ها تحت حفاظت فلش‌بات‌ها، بلوک‌ساز فلش‌بات‌ حق انحصاری برای گنجاندن تراکنش در بلوک‌های خود را به دست می‌آورد و کاربر نیز هیچ تراکنش ناموفقی را دریافت نمی‌کند.

بلوک‌سازی موانع زیادی را برای ورود دارد. شرکت‌کنندگان باید به تراکنش‌های خصوصی، جریان باندل یا قابلیت استخراج MEV در کلاس جهانی دسترسی داشته باشند.

اشتراک مکانی

جستجوی MEV در اثبات سهام (PoS)، به دو دلیل متفاوت به نظر می‌رسد:

  • پیشنهاددهندگان بلوک در اثبات سهام، برخلاف اثبات کار (PoW)، زودتر از موعد شناخته می‌شوند. بنابراین از قبل مشخص شده که آیا پیشنهاددهنده بلوک بعدی از MEV-boost استفاده می‌کند یا خیر.
  • برخلاف اثبات کار که زمان‌های بلوکی توسط پواسون تعیین می‌شوند، پیشنهادات بلوکی و مزایده‌ها در اثبات سهام زمان‌های ثابتی دارند.

در اثبات کار، کاوشگران از قبل تشویق می‌شوند که در کنار رله‌های MEV و ماینرها قرار بگیرند تا قبل از ارسال باندل‌های خود آخرین بررسی را روی تراکنش‌های مِمپول و بروزرسانی‌های صرافی‌های متمرکز داشته باشند. با وجود پیشنهاددهندگان و زمان‌های بلوکی شناخته شده، این انگیزه‌ برای هم‌ مکانی قوی‌تر می‌شود. از آنجایی که MEV-boost پیشنهادهایی را از بلوک‌سازهای عمومی دارد، آنها می‌خواهند بلوک‌های خود را تا جایی که ممکن است دیرتر ارسال کنند تا قیمت پیشنهادی را بالاتر ببرند یا پیشنهاد خود را تا زمانی که ممکن است پنهان کنند.

بنابراین کاوشگران مستقل به شدت تشویق می‌شوند تا با رله‌های باندل و بلوک‌سازها در یک مکان قرار گیرند. بلوک‌سازها نیز تشویق می‌شوند تا با رله‌های بلوکی هم مکان باشند.

سود حاصل از هم مکانی نشان‌دهنده یک نیروی متمرکزکننده است که می‌تواند به دو صورت ظاهر شود:

  • هم افزایی طبیعی در ادغام عمودی (vertical integration) جستجو و ایجاد بلوک وجود دارد.
  • اگر ادغام عمودی اتفاق نیفتد، در این صورت یک هم‌افزایی در مکان‌یابی همه این قطعات کلیدی در یک مرکز داده وجود دارد.

تعادل رقابتی

در MEV اثبات کار، فقط کاوشگران و ماینرها به هم مرتبط هستند و ماینرها تمام درآمد حاصل از مزایده MEV را دریافت می‌کنند. توزیع فرصت‌های MEV تحت PoS + PBS متفاوت است، زیرا اکنون سه طرف وجود دارد: کاوشگران، بلوک‌سازها و اعتباردهنده‌ها.

همچنین معرفی لایه بلوک‌ساز، تعادل رقابتی را تغییر می‌دهد.

همانطور که گفته شد کاوشگران مستقل باندل‌های خود را برای بلوک‌سازهای غالب ارسال می‌کنند، زیرا آنها باید شانس مشارکت خود را به حداکثر برسانند. این بدان معنا نیست که آنها هیچ اهرمی بر این بلوک‌سازها ندارند، زیرا بلوک‌سازها ارزش را تنها از جریان باندل‌های انحصاری به دست می‌آورند. یک کاوشگر همیشه می‌تواند بلوک‌ساز را تهدید کند که باندل‌های خود را به دیگر رقیبان ارسال می‌کند و اینگونه مازاد موجود برای بلوک‌ساز غالب را کاهش می‌دهد.

یک بلوک‌ساز غالب با جریان باندل MEV انحصاری به احتمال زیاد تمام بلوک‌های ارزشمند (بلوک‌هایی با مقدار زیادی MEV) را بدون نیاز به پرداخت ارزش کامل بلوک‌ها به اعتباردهنده‌ها برنده می‌شود. از آنجایی که MEV-boost با پیشنهادهای عمومی طراحی شده است، سازنده غالب تنها می‌تواند پیشنهاد خود را کمی بالاتر از بلوک‌ساز برتر بعدی ثبت کند. این کار بازده دریافتی استیک‌کنندگان اتر را کاهش می‌دهد.

اعتباردهنده‌ها و استیک‌کنندگان بیشترین آسیب را از این پویایی متحمل می‌شوند، آنها در دنیایی که بلوک‌سازهای رقابتی حاشیه سود کمی دارند، بهترین عملکرد را ثبت می‌کنند. اعتباردهنده‌ها می‌توانند کاوشگران را تشویق کنند تا باندل‌های MEV خود را برای سایر بلوک‌سازها ارسال کنند. این بلوک‌سازهای جایگزین قدرت استخراجی ندارند، اما می‌توانند با یک بلوک‌ساز غالب تا حاشیه‌ سود نزدیک به صفر رقابت کنند و به نفع اعتباردهنده‌ها و استیک‌کنندگان عمل کرده باشند. بزرگترین استخرهای استکینگ، به عنوان مثال استخرهای کوین‌بیس (Coinbase)، لیدو (Lido) و بایننس (Binance) به احتمال زیاد انگیزه ایجاد بلوک‌سازهای جایگزین را به عنوان راهی برای به حداقل رساندن استخراج یک بلوک‌ساز برتر ایجاد می‌کنند.

تعادل مشاهده‌شده احتمالاً به سهم بازار کاوشگران منفرد و معاملاتی که با بلوک‌سازها منعقد می‌کنند و اینکه چقدر گردش باندل MEV نسبت به سایر اشکال سفارش‌های انحصاری ارزشمند است، بستگی دارد.

مفروضات اعتماد

هر رله در سیستم (رله‌های تراکنش اختصاصی، رله‌های باندل اختصاصی، رله‌های بلوک‌ساز) و مصرف‌کنندگان آنها باید مورد اعتماد باشند. از آنجایی که این رله‌ها متمرکز هستند، حسن رفتار آنها با حذف بازیگران مخرب مشخص می‌شود.

نتیجه‌گیری

جداسازی پیشنهاددهنده و سازنده، تمرکز نیروها را از لایه اعتباردهنده به لایه بلوک‌ساز منتقل می‌کند. ابعاد اصلی که بلوک‌سازها برای‌ آنها رقابت می‌کنند، دسترسی به جریان تراکنش یا باندل انحصاری و قابلیت استخراج MEV داخلی است. ساخت بلوک‌های رقابتی به سطوح بالایی از پیچیدگی نیاز دارد و ممکن است به یک بلوک‌ساز غالب با قدرت استخراج بالا ختم شود.

کاوشگران مستقل شرایط سخت‌تری را تحت PBS خواهند داشت، زیرا باید بفهمند که باندل‌های خود را به کجا ارسال کنند و برخی از بلوک‌سازها ممکن است از رله‌های باندل مطمئنی استفاده نکنند. همچنین تعادل بین کاوشگران، بلوک‌سازها و اعتباردهنده‌ها پویا خواهد بود.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: mirror

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×