» آرشیو اخبار » بازارهای نفت خام به تثبیت ادامه می‌دهند
نفت خام

بازارهای نفت خام به تثبیت ادامه می‌دهند

24 دی 1401 3

بازارهای نفت خام در جلسه معاملاتی روز جمعه اندکی افزایش یافتند، زیرا ما در اطراف منطقه مقاومتی حیاتی بالای آن قرار داریم.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازارهای نفت خام در جلسه معاملاتی روز جمعه اندکی افزایش یافتند، زیرا ما در اطراف منطقه مقاومتی حیاتی بالای آن قرار داریم.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و شاخص بین‌المللی نفت خام برنت در اواسط جلسه با افزایش قیمت دلار و امید به تقاضای بیشتر از سوی چین همراه بود، زیرا بزرگترین مصرف‌کننده جهان مرزهای خود را باز می‌کند.

در ساعت 16:00 به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت خام WTI تحویل مارس به 79.71 دلار رسید که 1.06 دلار یا 1.35 درصد افزایش یافت. و نفت خام برنت تحویل مارس به 84.95 دلار رسید که 0.92 دلار یا 1.09 درصد افزایش را نشان می‌دهد. صندوق سهام نفت ایالات متحده (USO) در 69.99 دلار معامله می‌شود که 1.38 دلار یا 2.01 درصد افزایش به همراه داشته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

تجزیه و تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

نمودار نفت خام

بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در جریان معاملات روز جمعه کمی افزایش یافت تا از میانگین متحرک نمایی 50 روزه (EMA50) عبور کند. همانطور که گفته شد، هنوز مقدار قابل توجهی مقاومت در منطقه 80 دلاری بالای آن وجود دارد. در این مرحله، باید به دنبال نشانه‌هایی از فرسودگی (exhaustion) باشیم تا بتوانیم وارد بازار فروش شویم.

باید دید آیا می‌توانیم وارد معاملات بازار نفت خام شویم یا خیر؟ باید صادقانه بپذیریم که اقتصادجهانی همچنان با چالش مواجه است و به احتمال زیاد یک دوره رکود پیش رو داریم. با این حال اگر بتوانیم از سطح 81.50 دلار عبور کنیم، بازار به متحرک نمایی 200 روزه (EMA200) نزدیک خواهد شد.

اگر چرخش را انجام دهیم و به زیر کندل استیک جلسه معاملاتی روز جمعه سقوط کنیم، ممکن است تا سطح 75 دلار پایین بیاییم. در این منطقه، احتمالاً شاهد نوسان و سر و صدای زیادی خواهیم بود.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

بازارهای نفت خام برنت نیز افزایش یافته‌اند و در حال مقاومت در سطح حیاتی 85 دلار هستند. در این مرحله، اگر سطح 87 دلار شکسته شود، بازار آماده است تا به سمت متحرک نمایی 200 روزه (EMA200) حرکت کند. در این مرحله، عقب‌نشینی تا حدی منطقی است، گرچه نشانه‌های آن دیده نمی‌شود.

شکست به مقادیر پایین‌تر از کندل جمعه می‌تواند حرکت به سمت سطوح پایین‌تر از 80 دلار را باز کند. باید منتظر باشیم و ببینیم شرایط بازار به چه شکل پیش خواهد رفت. تا اینجا ما با یک الگوی کف دو تایی مواجه هستیم که احتمالاً خریداران زیادی را هم جذب بازار خواهد نمود.

پیش‌بینی هفتگی قیمت نفت خام 

بازارهای نفت خام در طول هفته افزایش یافتند و از سطوح پایینی که در چند هفته گذشته شاهد بودیم، جهش کردند.

تحلیل هفتگی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در طول هفته افزایش یافت و به سطح 80 دلار رسید. در این مرحله، اگر حرکتی بالاتر داشته باشیم، سطح 85 دلار در دسترس قرار خواهد گرفت، زیرا کمی بالاتر از میانگین متحرک نمایی 200 هفته‌ای تثبیت شده‌ایم. با این حال، این امکان نیز وجود دارد که ما به سادگی به حرکت‌های نوسانی در این محدوده ادامه دهیم. 

در حال حاضر سوالات زیادی در مورد تقاضای جهانی نفت خام مطرح می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد که اقتصاد در حال کُند شدن است. به همین دلیل، انتظار رفتار متلاطم و نوسانی بازار را باید داشته باشیم. همان‌طور که گفته شد، اگر بخواهیم به پایین‌ترین سطح دو ماه گذشته سقوط کنیم، می‌توانیم به سمت پایین‌تر از ۶۵ دلار حرکت کنیم.

تحلیل هفتگی نفت خام برنت

نفت خام برنت نیز در طول هفته افزایش یافته است و در منطقه تثبیت شده‌ای که برای مدتی در آن بودیم، باقی مانده است. در این مرحله، اگر بتوانیم از سطح 87 دلار عبور کنیم، می‌توانیم به سمت متحرک نمایی 50 هفته‌ای حرکت کنیم. در همین حال یک عقب‌نشینی می‌تواند به سادگی بازگشتی به تثبیت قبلی باشد.

احتمالاً معاملات بلندمدت پس از هفته آینده آغاز می‌شود، با این فرض که ما نوعی عقب‌گرد را تجربه کنیم. احتمالاً معاملات کوتاه مدت رونق بیشتری داشته باشد، زیرا عوامل موثر فراوانی وجود داشته و با یک بازار نوسانی روبرو هستیم.

من فکر می‌کنم که میانگین متحرک نمایی 200 هفته‌ای (EMA 200) حمایت خوبی را ارائه دهد. اما اگر جای خود را به فشار فروش بدهد، 70 دلار تقریباً به سرعت هدف قرار می‌گیرد.

دلار ضعیف عامل تقاضای بالای نفت خام خارجی 

دلار آمریکا در اواسط جلسه در برابر سبدی از ارزهای اصلی به پایین‌ترین حد هفت ماه گذشته معامله شد. دلار ضعیف‌تر باعث افزایش تقاضا برای نفت دلاری می‌شود و آن را برای خریداران خارجی جذاب‌تر می‌کند.

شاخص دلار پایین‌ترین سطح خود از 6 ژوئن را آزمایش می‌کند. پس از آمارهای روز پنج‌شنبه که نشان داد تورم آمریکا کاهش یافته است، انتظارات فدرال رزرو برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره تقویت شد. در اخبار دیگر، نظرسنجی‌های دانشگاه میشیگان در روز جمعه نشان داد که مصرف کنندگان آمریکایی معتقدند که فشار قیمت‌ها در سال آینده به سطح بهار 2021 کاهش خواهد یافت.

افزایش خرید نفت خام چین

رویترز گزارش می‌دهد که خریدهای اخیر چینی‌ها و افزایش ترافیک جاده‌ای در این کشور امیدها را برای بهبود تقاضا در دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از بازگشایی مرزها و کاهش محدودیت‌های کووید پس از اعتراضات سال گذشته تقویت می‌کند. تحلیلگران افزایش ترافیک جاده‌ای چین را نشانه افزایشی بودن تقاضا در نظر می‌گیرند. تحلیلگران ANZ می‌گویند که شاخص تراکم 15 شهر چین با بیشترین تعداد ثبت‌نام خودرو در مقایسه با هفته گذشته، 31 درصد افزایش یافته است.

چشم‌انداز کوتاه مدت

معامله‌گران صعودی روی افزایش قیمت بیشتر شرط‌بندی کرده‌اند، زیرا پیش‌بینی می‌کنند که عرضه نفت خام روسیه کاهش بیشتری پیدا کرده و تقاضای سوخت چین به حالت عادی و قبل از همه‌گیری کرونا برمی‌گردد.

برخی از خریداران انتظار دارند که نشانه‌های بیشتری از بهبود تقاضای نفت در قالب افزایش واردات نفت خام چین و افزایش احتمالی چشم‌انداز تقاضا برای آژانس‌های انرژی مانند آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و اوپک مشاهده شوند. با این وجود، معامله‌گران باید برای  فشار فروش به دلیل کم بودن موجودی نفت خام آماده باشند.

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire ، fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×