» آرشیو اخبار » «اینترنت» صنعت گردشگری را فلج کرد

«اینترنت» صنعت گردشگری را فلج کرد

27 آبان 1401 6

قطع اینترنت و اختلال در شبکه‌های مجازی ، متأسفانه صنعت گردشگری و نحوه ارائه خدمات به گردشگران را مختل کرده است و منجر به ضرر دفاتر خدمات مسافرتی شده است.

به گزارش گذارنیوز، صنعت گردشگری از زمان شیوع کرونا فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است و اگرچه با پایان یافتن بیماری کرونا این صنعت در حال بازگشت به رونق گذشته بود، اما به دلیل ناآرامی‌های اخیر این صنعت دچار ریزش مشتری شدید شده است.

قطع اینترنت و کاهش سرعت خدمات اینترنتی برای گوشی‌های همراه نه‌تنها دسترسی بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی را به اطلاعات گردشگری محدود کرده است، بلکه این موضوع برای بسیاری از دفاتر مسافرتی و ارائه‌کننده خدمات گردشگری نیز آزار دهنده شده، تا جایی که سطح خدمات در این دفاتر را کاهش داده است.

افزایش نرخ بی‌ملاحظه و غیرمترقبه دلار در آستانه برگزاری بازی‌های قطر، حذف پروازهای فوق‌العاده هواپیمای قطری از فرودگاه بین‌المللی مشهد و اختلال در ارائه خدمات دفاتر مسافرتی به دلیل کاهش سرعت اینترنت، همگی دست‌به‌دست هم داده است تا دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی با ضرر و زیان بیشتری دست‌وپنجه نرم کرده و موفق به ترمیم ضررهای ناشی از کرونا نشوند.

تبلیغات جام جهانی قطر

سرگردانی برای صدور بلیت

ابراهیم خزایی یکی از فعالان صنعت گردشگری اظهار می‌کند: محدودیت‌های اینترنت و کاهش سرعت ما را برای صدور بلیت هواپیما و یا ارسال مدارک با مشکل مواجه جدی کرده است.

این ارائه‌کننده خدمات مسافرتی به ما می‌گوید: از آنجا که ما با ایرلاین‌های خارجی در ارتباطیم، برای گرفتن یک بلیت از سایت‌های خارجی باید از فیلترشکن استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: با قطع بودن اینترنت اپراتورهای گوشی همراه و در برخی مناطق قطع یا ضعیف بودن اینترنت ثابت، کاربران استفاده‌کننده به‌سختی می‌توانستند بلیت هواپیما و قطار تهیه کنند و بلیت‌های رزرو شده هواپیما امکان صدور نداشت و سردرگمی‌هایی را برای مردم و مسافران به وجود آورد.

وی با بیان اینکه در طی یک ماه گذشته امکان دسترسی به سایت ها و اپلیکیشن‌های فروش بلیت هواپیما و سایر خدمات سفر از گردشگران سلب شده است ادامه می‌دهد: متأسفانه قطع اینترنت اطلاعات گردشگری را از دسترس گردشگران خارج کرده است و فعالیت بسیاری از شرکت‌ها و دفاتر گردشگری به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام مختل و محدود شده است، لذا حداقل دولت باید در قبال این تصمیمات یک نرم‌افزار جامع طراحی کند که قطعی نداشته باشد، تا بدون اینترنت خدمات و اطلاعات حوزه گردشگری را به مسافران ارائه کند.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه امروزه بازاریابی و محتوای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی‌ها همگی در پلتفرم‌های مجازی شکل‌گرفته‌اند، یادآور می‌شود: در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت با فیلترینگ گسترده شبکه‌های مجازی توسط دولت شاهد رونق گرفتن حوزه گردشگری باشیم.

وی اذعان می‌کند: بخش عمده‌ای از اطلاع‌رسانی گردشگر و جامعه میهمان برای آمدن به ایران از شبکه‌های مجازی بهره می‌گیرند که اکنون به دلیل محدودیت‌های اینترنتی از دسترس خارج‌شده‌اند. در کنار ناآرامی‌ها در کشور، قطع اینترنت نیز مزید بر علت شد و گردشگران را با سردرگمی مواجه کرده است.

نبود حمایت

خزایی می‌گوید: پس از آسیب‌های شدیدی که ویروس غیرمنتظره کرونا و پساکرونا به صنعت گردشگری زد، خیلی از زحمتکشان چندین ساله گردشگری در قالب خدمات آژانس هوایی، جامعه تور گردان‌ها و آژانس‌های مسافرتی دچار مشکل شده و بسیاری از اماکن اقامتی و هتل‌ها ورشکسته شدند، ولی کسی برای رسیدگی و بررسی اوضاع این قشر سراغی از آن‌ها نگرفت، و برنامه‌ای برای بهبود وضعیت آن‌ها نداشت. حالا پس از کرونا به‌اتفاق غیرمنتظره اغتشاشات رسیدیم که صنعت گردشگری را با چالشی بزرگ مواجه کرد، به‌طوری‌که تورهای ورودی ما از ادامه سفر به ایران و گردش در کشورمان منصرف شدند.

وی اذعان می‌کند: در شرایطی که کشور تحریم است و حتی در صورت فروش بسیاری از کالاها اما امکان مبادلات مالی بین بانک‌های دنیا وجود ندارد، لذا توجه به صنعت گردشگری می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، چون در این صنعت توریست‌ها به‌راحتی هزاران و درمجموع میلیون‌ها دلار را برای هزینه به سمت کشور هدایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این در حالی است که ما به ابتدایی‌ترین مسائل توجه نداشتیم، اظهار می‌کند: درحالی‌که بسیاری از رسانه‌های معاند سعی در آشوب گری و انعکاس چهره‌ای ناآرام از ایران دارند، ما خودمان هم با قطع اینترنت به این مشکلات دامن زده‌ایم.

افت ۵۰ درصدی فروش در دفاتر مسافرتی

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا متأسفانه دفاتر مسافرتی و خدمات گردشگری با بحران‌های بسیاری روبرو شدند که متأسفانه این بحران‌های آسیب‌زا به طرق مختلف ادامه دارد.

سعید ولی زاده بابیان اینکه در دو سال گذشته بیش از نیمی از کارکنان دفاتر از این صنعت کناره‌گیری کرده‌اند و شاید نزدیک به یک‌سوم دفاتر مسافرتی با خود تعطیلی و خود تعلیقی مواجه هستند بیان می‌کند: افزایش هزینه‌های جاری و هم‌چنین کاهش تورهای خارجی و داخلی به دلیل افزایش تورم همگی از مشکلات اساسی دفاتر خدمات گردشگری هستند.

وی با اشاره به مشکلاتی که همکاران وی در این رابطه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند می‌افزاید: متأسفانه همکاران ما با بیماری مزمن عدم حضور گردشگران خارجی و عدم ثبات در صنعت اقتصادی کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی هم‌چنین با اشاره به حوادث اخیر به وقوع پیوسته در کشور اذعان می‌کند: ناآرامی‌های اخیر را هم جدیداً باید به مشکلات افزایش نرخ دلار افزود و لذا همین دو موضوع موجب شده تا بسیاری از مسافران داخلی قید سفر را به دلیل گرانی بزنند و از آن‌طرف گردشگران خارجی به دلیل احساس خطر و نبود امنیت از سفر به ایران خودداری کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی قطعی اینترنت و کند شدن اقدامات در فضای مجازی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: قطعی اینترنت فقط به کسب‌وکارهای آنلاین آسیب نرسانده، بلکه صنعت گردشگری نیز تحت تأثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ قرار داده است اذعان کرد:

وی بیان کرد: تمامی اطلاعات قراردادها، تورها و سفرها معمولاً از طریق همین اپلیکیشن‌ها ارسال می‌شد که در شرایط موجود مختل شده است. علاوه بر تورهای داخلی که با چنین مسائلی روبه‌رو شده‌اند در بحث تورهای خارجی نیز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه تورهای پائیزه متأسفانه به دلایل بازگو شده با لغو و کاهش گردشگر همراه شده است ادامه داد:

ولی زاده افزایش نرخ دلار نیز بر کاهش گردشگران مؤثر خواند و اظهار کرد: باوجود نزدیکی به بازی‌های جام جهانی در قطر اما به دلیل استقبال اندک مسافران هواپیمایی قطری سرویس‌های فوق‌العاده خود را از سه استان ایران من‌جمله فرودگاه بین‌المللی مشهد مقدس قطع کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی بابیان اینکه قطعی اینترنت نیمی از فعالیت دفاتر و آژانس‌های مسافرتی خراسان رضوی را با اخلال جدی مواجه کرده و منجر به افت ۵۰ درصدی فروش شده است اظهار کرد: لغو تورهای ورودی علاوه بر آنکه با کنسلی رزرو هتل‌ها و پروازها همراه است، بیکاری راهنمایان گردشگری را نیز به همراه دارد.

ریزش گردشگران حوزه سلامت

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور نیز پیش‌ از این از ریزش ۸۰ درصدی آمار گردشگران خارجی حوزه سلامت به دلیل ناآرامی‌های اخیر خبر داد.

حسین نیکونام بابیان اینکه در زمان کرونا بسیاری از شرکت‌های پزشکی و مراکز خدمات درمانی به دلیل نبود مشتری مجبور شده بودند که نیروهای خود را تعدیل کنند اما بارونق گرفتن این صنعت در امسال دوباره این مراکز سعی کردند تا نیروهای خود را بازیابی و مراکز خود را برای پذیرش بیماران تجهیز کنند، اظهار کرد: متأسفانه دوباره با ریزش مشتری‌ها در این شرایط ممکن است وضعیت دوران کرونا در این صنعت تکرار شود.

نیکونام با بیان اینکه متأسفانه با این وضعیت می‌توان گفت که به شرایط دوران کرونا بازگشتیم، اذعان می‌کند: در حال حاضر وضعیت به شکلی است که وقت‌های رزرو شده قبلی گردشگران در این بخش طی این مدت به شکل گسترده‌ای لغو شده است و یک‌بار دیگر شاهد وارد آمدن آسیب جدی به این صنعت هستیم.

وی بیان می‌کند: اغتشاشات اخیر در کشور به‌صورت جدی به بدنه گردشگری سلامت در کشور و مشهد لطمه زده است و در طی دو ماه گذشته میزان ورود گردشگران از کشور عراق و دیگر کشورهای منطقه به کشور ما بیش از ۸۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

فعالیت الکترونیکی در هاله‌ای از ابهام

اگرچه قطعی اینترنت نخستین بار نیست به چالشی بزرگ تبدیل‌شده است و پیش‌ازاین هم پلتفرم‌های مختلفی با توجه به سیاست‌های کشور مسدود شده‌اند، اما مشکل اینجاست که با گسترش فناوری شغل‌های جدید نیز خودنمایی می‌کنند؛ بر اساس آمارهای اعلامی بیش از ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند، از این میزان حدود ۹ میلیون تن یعنی ۸۳‌درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند که با قطعی اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی تمامی آن‌ها متضرر شدند.

در این میان فعالان حوزه گردشگری و سامانه‌های فروش آنلاین به‌مراتب وضعیت بدتری دارند، چراکه آن‌ها راه دریافت پنج‌ساله مجوز خود را «ای‌نماد» یا نماد اعتماد الکترونیک پشت سر گذاشته‌اند تا به فعالیت سنتی خود خاتمه دهند و خود را به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر کنند.

وضعیت فعالان گردشگری و سامانه‌های فروش تور، بلیت، هتل، مجموعه‌های گردشگری به‌مراتب بدتر است، چراکه هنوز آن‌ها نتوانسته‌اند از ورشکستگی و رکود بحران کرونا کمر راست کنند؛ با قطعی یک ماه گذشته اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیش از گذشته به خاموش کردن چراغ آژانس خود می‌اندیشند.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×