» آرشیو اخبار » ایلات متحده اعلام کرد با عربستان هیچ دیداری نخواهد داشت!
ایلات متحده اعلام کرد با عربستان هیچ دیداری نخواهد داشت!

ایلات متحده اعلام کرد با عربستان هیچ دیداری نخواهد داشت!

25 مهر 1401 4

یک مقام ارشد آمریکایی می گوید، در حالی که تنش ها بر سر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت همچنان طنین انداز شده است، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده «هیچ برنامه ای» برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در نشست ماه آینده گروه ۲۰ در اندونزی ندارد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، در حالی که تنش ها بر سر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت همچنان طنین انداز شده است، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، «هیچ برنامه ای» برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در نشست ماه آینده گروه ۲۰ در اندونزی ندارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت، بایدن در تصمیم‌گیری برای واکنش به عربستان سعودی در خصوص کاهش تولید نفت و گزینه‌هایی که شامل تغییرات در کمک‌های امنیتی آمریکا می‌شود، «روشمند» عمل خواهد کرد.

سالیوان در گفتگو با سی ان ان گفت که هیچ تغییری در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی قریب الوقوع نیست. چرا که بایدن دوباره آن را ارزیابی می کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

او گفت: «رئیس‌جمهور قرار نیست شتاب‌زده عمل کند، بلکه قرار است روشمند و راهبردی عمل کرده و وقت خود را صرف مشورت با اعضای هر دو حزب کند. همچنین در بازگشت فرصتی برای کنگره خواهد داشت تا بتواند شخصاً با آنها بنشیند و روی گزینه ها کار کنند.»

روابط آمریکا و عربستان سعودی بر سر کاهش تولید نفت به سردی گراییده است. هفته گذشته، کارتل اوپک به رهبری ریاض و گروهی متشکل از 10 تولیدکننده دیگر نفت به ریاست روسیه تصمیم گرفتند تولید جهانی خود را از نوامبر تا دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

انتظار می رود این اقدام به افزایش قیمت نفت منجر شود که به روسیه کمک می کند تا هزینه های جنگ در اوکراین را بپردازد.

وزیر دفاع عربستان سعودی گفت که از این اتهامات که عربستان، در جنگ با اوکراین، در کنار روسیه ایستاده، “تعجب” کرده است.

شاهزاده خالد بن سلمان گفت که تصمیم اوپک پلاس به اتفاق آرا و به دلایل صرفا اقتصادی گرفته شده است. پسر ملک سلمان در توییتر خود نوشت: «این نشان می دهد که این اتهامات نادرست از سوی دولت اوکراین مطرح نشده است.

بایدن به عربستان سعودی هشدار داده است که «عواقب» نامشخصی برای جانبداری از روسیه در حمایت از کاهش تولید خواهد داشت. اقدام اوپک پلاس برنامه های کشورهای غربی برای اعمال محدودیت بر قیمت نفت روسیه در پاسخ به جنگ مسکو در اوکراین را تضعیف می کند.

این اقدام می‌تواند به افزایش قیمت انرژی منجر شده و نگرانی‌ها در حزب دموکرات بایدن در مورد چگونگی عملکرد آن در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر را افزایش دهد. واشنگتن می گوید تولیدکنندگان خلیج فارس، به بهای هزینه های ایالات متحده و متحدان غربی اش، با روسیه همسو می شوند.

روسیه اوپک پلاس را به خاطر موافقت با کاهش تولید نفت و مبارزه با آنچه که «آشوب» کاشته شده در بازارهای جهانی انرژی توسط آمریکا نامیده، تحسین کرد.

هیثم الغیس دبیر کل اوپک روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره بررسی کاهش تولید گفت: «در اوپک همیشه فضایی برای انعطاف وجود دارد».

او همچنین در یک کنفرانس خبری گفت که تصمیمات اوپک پلاس کاملاً فنی است و گروه تولیدکننده، تصمیمی پیشگیرانه گرفته است.

فروش تسلیحات متوقف می شود؟

اقدام برای کاهش تولید نفت پس از سفر بایدن به عربستان سعودی برای دیدار با ولیعهد در ماه ژوئیه به عنوان یک سیلی دیپلماتیک تلقی می‌گردد.

سناتور دموکرات آمریکایی، باب منندز، که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، خواستار توقف بیشتر فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی پس از اقدام اوپک پلاس شد.

اختلافات آمریکا و عربستان به مذاکرات وزرای دارایی و بانک مرکزی گروه 20 در واشنگتن منجر شد که روز پنجشنبه بدون بیانیه مشترک پایان یافت. این گروه قبلاً بر سر درگیری در اوکراین دچار اختلاف شده بودند.

سران کشورها و دولت های گروه 20 در ماه نوامبر(آبان) در بالی، برای اجلاسی که ممکن است باعث حضور بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک مکان شود، ملاقات خواهند کرد.

منبع: الجزیره

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×