» آرشیو اخبار » ابلاغ الگوی کشت بعد از ۵۰ سال
ابلاغ الگوی کشت بعد از ۵۰ سال

ابلاغ الگوی کشت بعد از ۵۰ سال

18 مهر 1401 6

به گزارش گذارنیوز، امروز در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، این الگو با حضور مسئولان دولتی، بخش خصوصی و نمایدندگان مجلس  رونمایی و سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی 1402 ـ 1401 ابلاغ شد.

با توجه به اهمیت رعایت الگوی کشت و نظم و نظامی که در بخش کشاورزی ایجاد می کند، از قبل از پیروزی انقلاب نیز بخش کشاورزی به دنبال اجرای الگوی کشت بود و موفق به تحقق این امر نشده بود، اما در سال زراعی جاری دولت امیدوار است که آن را اجرایی کند.

اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، با حضور محمد مخبر (معاون اول رئیس جمهور)، سید جواد ساداتی نژاد (وزیر جهاد کشاورزی)، عبدالرضا مصری (نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی)، سمیه رفیعی (رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی)، محمدرضا پور ابراهیمی (رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی)، محمدجواد عسکری (رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی)، مسلم رحیمی (معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما)، شاهرخ رمضان نژاد (رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی)، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و مدیران کل و روسای سازمان های جهاد کشاورزی ستادی و استانی در سالن خوشه این وزارت خانه برگزار شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

در پایان این مراسم از سند الگوی کشت محصولات کشاورزی توسط معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

بنابر این گزارش با اجرای الگوی کشت می‌توان از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازار وجود نداشته باشد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به‌عمل آورد؛ الگوی کشت حتی به‌روی استفاده درست از منابع آبی نیز می‌تواند مؤثر باشد و از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه می‌باشد، جلوگیری به‌عمل آورد.

دولت‌ها نداشتن ابزار لازم را دلیل عدم ابلاغ الگوی کشت می‌دانستند و این‌طور اعلام می‌شد که نمی‌توان به کشاورز اجبار کرد که حتماً یک محصول خاص را بکارد و کشاورزان بر اساس منفعت خود اقدام به کشت محصولات می‌کنند، اما دولت سیزدهم با استفاده از همین ایجاد منفعت و مشوق مصمم به اجرای الگوی کشت محصولات زراعی است، اما با وجود وعده‌های داده‌شده در سه تاریخ این مهم اجرایی نشده است.

بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی، از سال جاری، دولت تسهیلات خود را در اختیار کشاورزان قرار می دهد که الگوی کشت را رعایت کنند، همچنین قیمت آب بهای این کشاورزان نیم بها خواهد بود.

منبع: تسنیم

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×