» آرشیو اخبار » اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳ به کدام سمت می‌رود؟

اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳ به کدام سمت می‌رود؟

5 دی 1401 7

بر اساس تعدادی از تحلیل‌های اخیر، به طور گسترده انتظار می‌رود که اقتصاد ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۳ شاهد یک وضعیت رکود باشد.

به گزارش گذارنیوز، به طور عمده این دلایل شامل دلایل داخلی و همچنین عدم اطمینان در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی به دلیل ارتباط آن با اقتصاد آمریکا، جنگ جاری در اوکراین و سردرگمی روند بازگشایی کامل اقتصاد چین پس از قرنطینه کووید-۱۹هستند.

بسیاری از کارشناسان در اجتناب ناپذیر بودن رکود اقتصادی تردید ندارند، اما درباره اینکه رکود متوسط، ساده یا قوی و گیج کننده خواهد بود، اتفاق نظر ندارند.

الجزیره نت از طریق پرسش و پاسخ در تلاش است تا افق اقتصاد آمریکا در سال جدید ۲۰۲۳ را تحلیل کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مقابله با تورم و تلاش فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) برای مقابله با افزایش نرخ آن به نرخ‌های بی سابقه، که بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته است، مهمترین ویژگی اقتصاد آمریکا در یک سال گذشته است.

نرخ سالانه افزایش قیمت در ژانویه گذشته بیش از ۶ درصد نبود، اما نوامبر گذشته به ۹ درصد رسید و از ماه مارس، بانک فدرال رزرو یک سری افزایش چشمگیر نرخ بهره را از ۰.۰ ٪ در ابتدای سال به بین ۴.۰ ٪ تا ۴.۵ ٪ در پایان سال آغاز کرد.

لرزه بر تن اقتصاد آمریکا

هیچ دلیل واحدی پشت قیمت‌های بالا در ایالات متحده وجود ندارد. با این حال، اکثر اقتصاددانان بر این باورند که هزینه‌های هنگفت دولت که از زمان شروع همه گیری کووید-۱۹ تاکنون از مرز ۵ تریلیون دلار گذشته است، عامل مستقیم افزایش تورم و افزایش قیمت‌ها است.

بایدن از همان ابتدا گفت که مقابله با تورم بالا اولویت اصلی اوست و به شورای اقتصاد ملی دستور داد تا برای کاهش قیمت‌ها از جمله قیمت انرژی تلاش کند و به کمیسیون تجارت فدرال دستور داد تا با هرگونه دستکاری قیمت‌ها مبارزه کند.

بایدن اشاره کرد که افزایش قیمت مصرف کننده با تاخیر در زنجیره تامین جهانی مرتبط است که باعث کمبود قابل توجه کالاهای مصرفی در بازارها شده است.

بایدن معتقد است که لایحه زیرساخت‌ها و قانون کاهش تورم تصویب شده توسط کنگره در سال ۲۰۲۲ به کاهش اثرات گرانی بر میلیون‌ها خانواده آمریکایی کمک می‌کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×