» آرشیو اخبار » افزایش قیمت شیرینی در راه است؟
افزایش قیمت شیرینی در راه است؟

افزایش قیمت شیرینی در راه است؟

25 آبان 1401 6

رییس اتحادیه قناد و بستنی فروش اهواز گفت: حدود ۳۸۰ واحد شیرینی و قنادی در اهواز وجود دارد که ۱۰۸ واحد آن‌ها انصراف و یا تغییر شغل دادند.

به گزارش گذارنیوز، «سیامک جعفری» در خصوص وضعیت بازار شیرینی و قنادی در اهواز اظهار کرد: از زمانی که آرد گران شد قیمت همه مواد اولیه قنادی افزایش پیدا کرد. به خصوص مواد اولیه وارداتی مانند پودر نارگیل، پودر کاکائو و پودر شکلات که با دلار وارد می‌شود، افزایش قیمت بسیاری داشته است.

رئیس اتحادیه قناد و بستنی فروش در اهواز افزود: روغن قنادی مارگارین نیز افزایش قیمت داشته و قیمت هر ۱۰ کیلوگرم آن به بیش از ۲ میلیون تومان رسیده است که برای تولید شیرینی و قنادی هزینه بسیار سنگینی دارد.

جعفری تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون شیرینی افزایش قیمت داشته است، شاید از نظر اتحادیه قیمت شیرینی مناسب است اما خرید مردم بسیار کاهش یافته است و بسیاری از شیرینی فروش‌ها و قنادی‌های اهواز به دلیل اینکه فروش نداشتند و نتوانستند پاسخگوی پرسنل خود باشند تعطیل شدند.

تبلیغات جام جهانی قطر

خرید مردم نصف شده است

جعفری با بیان اینکه در سال جاری خرید و تقاضای شیرینی ۵۰ درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: در حال حاضر شیرینی فروش‌ها و قنادی‌هایی که دایر هستند فروش آن‌ها ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و شیرینی به طور کلی از سبد خانوار خارج شده است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته بعضی از خانواده‌ها هفته‌ای یکبار شیرینی خریداری می‌کردند اما در حال حاضر اکثر خانواده‌ها به شیرینی‌های بسته‌بندی ۸ هزار تومانی و ۱۰ هزار تومانی، ویفر، بیسکویت و غیره روی آورده‌اند.

رئیس اتحادیه قناد و بستنی اهواز با بیان اینکه در حال حاضر شیرینی تنها برای مراسمات خرید می‌شود، گفت: بر اساس آمارها از ابتدای سال جاری تاکنون فردی کیک ۲۰ کیلویی سفارش نداده و همه سفارش‌ها در حد ۵ تا ۷ کیلوگرم بوده است.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه قیمت آرد، پودر کاکائو، پودر نارگیل، شکلات ها، پودر پسته و خلال پسته افزایش پیدا کرده است برخی می گویند با توجه به این شرایط تقاضای افزایش قیمت دهید اما این موضوع فایده ای ندارد و شیرینی فروش‌ها در این شرایط ناچارا بسیاری از مواد را حذف می کنند و کیفیت را کاهش می دهند.

افزایش قیمت شیرینی در راه است؟

جعفری با اشاره به اینکه احتمال افزایش قیمت شیرینی و قنادی در روزهای آینده ۸۰ درصد است، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شیرینی کره‌ای و دانمارکی ۱۱۰ هزار تومان، شیرینی تر ۱۶۰ هزار تومان و شیرینی خشک و آجیلی ۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کارگاه‌های شیرینی‌پزی با ریزش نیرو مواجه هستند، عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون به دلیل اینکه هزینه‌ها بالا رفته و فروش روند کاهشی داشته است، تمام کارگاه‌ها تعدیل نیرو انجام دادند.

تعطیلی حدود ۴۰ درصد کارگاه‌های شیرینی در سال جاری

رئیس اتحادیه قناد و بستنی فروش اهواز با بیان اینکه در سال جاری حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از کارگاه‌های شیرینی و قنادی در اهواز تعطیل شدند، تصریح کرد: حدود ۳۸۰ واحد شیرینی و قنادی در اهواز وجود دارد که ۱۰۸ واحد آن‌ها انصراف و یا تغییر شغل دادند.

جعفری در خصوص تخلفات صنفی گفت: قیمت اجناس روز به روز افرایش می‌یابد و فروشنده جنس خود را با ضرر نمی‌فروشد و مجبور است جنس خود را به نرخ روز و کمی بالاتر از نرخ نامه بفروشد و ما نمی‌توانیم جهت رسیدگی به تخلفات هر روز به سازمان صمت مراجعه کنیم و باید اجازه بدهند که این عمل زیر نظر اتحادیه باشد تا بتواند حداقل ماهی یکبار نرخ را کنترل کنیم اما تعزیرات این مسّله را نپذیرفت و چندین نفر را با وجود اینکه حق آن‌ها نبود، جریمه کرد.

وی افزود: متاسفانه با فروشندگان شیرینی و قنادی به دلیل گرانفروشی برخورد می‌شود، در صورتی که نباید این مسئله صورت بگیرد، به دلیل اینکه هزینه مواد اولیه بسیار افزایش یافته اما در هر صورت تعزیرات برخی از آن‌ها را جریمه کرده است.

منبع: ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×