» آرشیو اخبار » افزایش قیمت بلیت هواپیما پیش از اعلام ستاد تنظیم بازار قانونی نیست

افزایش قیمت بلیت هواپیما پیش از اعلام ستاد تنظیم بازار قانونی نیست

6 اردیبهشت 1402 11

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش غیررسمی قیمت بلیت هواپیما از سوی برخی از شرکت‌های هواپیمایی گفت: تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام نکند، هیچ افزایش قیمتی را قانونی نمی‌دانیم و به‌شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

جعفر یازرلو در پاسخ به اینکه چرا برخی از ایرلاین‌ها به فروش بلیت‌های گران‌تر از قیمت مصوب اقدام کرده‌اند، گفت: مبنای قانونی در بحث قیمت بلیت‌ها، دستورالعمل و قیمت‌های مصوب دی‌ماه ۱۴۰۰ است و از آن زمان تا کنون هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته است؛ حتی در حالی که بنا بود ۳۰ درصد افزایش قیمت اتفاق بیفتد که به تایید سازمان حمایت هم رسیده بود، این تغییر اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودسرانه شرکت‌های هواپیمایی خلاف قانون است، ادامه داد: مادامی که ستاد تنظیم بازار نسبت به قیمت‌های جدید ابلاغیه یا دستورالعملی صادر نکند، هیچ وجاهت قانونی ندارد و به عنوان یک امر خلاف قانون و تخلف گران‌فروشی محسوب می‌شود. بنابراین اگر شرکت‌ها در سیستم افزایش قیمت را اعمال کرده باشند، خلاف قانون عمل کرده‌اند؛ البته احتمال دارد برخی از شرکت‌های فروشنده بلیت از قبیل موتورهای جست‌وجو و ربات‌ها و سایت‌های نامعتبر اقدام به فروش بلیت‌ها خارج از قیمت مصوب کرده‌ باشند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: همه امور مربوط به قیمت، پیشنهادها و تخفیف‌ها، گلایه‌ها و شکایات از سوی صعنت هوایی تمام شده است. شورای عالی هواپیمایی قیمتی را که از شرکت‌های هواپیمایی گرفته تعدیل کرده است، شرکت‌های هواپیمایی یک مبلغ دلاری روی هر صندلی داشتند و ما خواسته شرکت‌ها را را با وجود شاخص‌های تورمی تعدیل کردیم؛ وزارت راه هم نامه‌ای را تنظیم کرده و به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده و همه چیز منوط به تصمیم و ابلاغ ستاد تنظیم بازار است.

تبلیغات جام جهانی قطر

یازرلو اظهار کرد: در این بازه زمانی و تا پیش از تصویب از سوی ستاد تنظیم بازار، مبنای قانونی قیمت بلیت هواپیما همان قیمت‌های مصوب سال ۱۴۰۰ خواهد بود. ما در تعطیلات نوروزی هم شرکت‌های متخلف را به مراجع قانونی و قضایی ارجاع دادیم. درایت مدت هم هر شکایت از طرف مردم دو جهت‌گیری داشت، یکی پیگیری و معرفی متخلف به دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی و دیگری تلاش برای برگرداندن اضافه قیمت بلیت.

وی ادامه داد: بعضی از شرکت‌های هواپیمایی هم رسما اعلام کردند که اگر کسی از ایرلاین‌ بلیتی خریده و اضافه‌پرداختی داشته، ‌ آن مبلغ اضافه بازگردانده می‌شود. این موضوع نشان‌ می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی از قانون تمکین می‌کنند و اگر جایی هم یکی از زیرمجموعه‌های زیردست آنها تخلف کرده باشد، هزینه بلیت بازگردانده می‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×