» آرشیو اخبار » از سفر رایگان تا سی میلیون تومانی برای کربلا
کربلا

از سفر رایگان تا سی میلیون تومانی برای کربلا

6 شهریور 1401 10

با نزدیک شدن به ایام اربعین، هزینه سفر به کربلا بسته به نوع سفر از حالت رایگان پیاده تا بیش از 30 میلیون تومان برای سفرهای با خدمات بالا متغیر است.

به گزارش گذارنیوز، همه ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین، تقاضای مردم برای سفر به کربلا نیز افزایش پیدا می‌کند و به طبع آن با هزینه سفر به کربلا بسته به نوع سفر از حالت رایگان پیاده تا بیش از 30 میلیون تومان برای سفرهای با خدمات بالا متغیر است.

از طرفی تقاضا برای دینار در روزهای باقی مانده به اربعین بیشتر می‌شود و تحقیقات میدانی نیز نشان می‌دهد؛ چندروزی است که درخواست‌ها در این حوزه زیاد شده است. چند روز قبل بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌های عامل و صرافی‌های مجاز شامل بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت و صادرات ایران به منظور تسهیل در ارائه خدمات ارزی به زائران محترم اربعین حسینی (ع) از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱.۶.۵ ، نسبت به فروش ارز در سرفصل ارز زیارتی اربعین به میزان ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی به هر زائر اقدام می‌کنند و در صورت تامین دینار مورد نیاز از محل منابع تجهیزشده، صرافی‌ها و بانک‌های عامل می‌توانند به جای ۱۰۰ دلار، ۱۵۰ هزار دینار عراق را به نرخ توافقی به متقاضیان بپردازند.

از آنجا که نرخ توافقی حدود 200 هزار تومان با بازار آزاد اختلاف قیمت دارد؛ این موضوع زمینه ایجاد بازار سیاه ارز را فراهم می‌کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

هزینه ویزای عراق برای سفر به کربلا

در سال 1401 شاهد افزایش چشمگیر قیمت دلار بودیم و این افزایش روی قیمت ویزای عراق در سال 1401 تاثیر داشته است. با این حال دبیر ستاد اربعین اعلام نمود که سال گذشته زائران پیاده روی کربلا در اربعین برای ورود به خاک عراق باید41 دلار پرداخت می‌کردند، اما امسال شرایط تغییر کرده است و هزینه ویزای اربعین امسال با دلار تعادلی حدود 8500 تومان قیمت گذاری شده است، در جلسه ای که مسئولان سازمان حج و زیارت با بانک مرکزی برگزار نموده اند، قیمت ریالی ویزای اربعین عراق و سفر به کربلا مشخص شد قیمت ویزای اربعین حسینی با احتساب پوشش بیمه زائران امروز 377 هزار و 700 تومان شد که با برنامه ریزی های انجام شده از سویی بانک مرکزی، هزینه ویزای اربعین از ارز تبادلی یا همان ثانویه حدود 8 هزار تومان تأمین می گردد و با توجه به کاهش نرخ دلار و با موافقت بانک مرکزی هزینه ویزای زائران به 234 هزار و 885 تومان کاهش پیدا کرد است. در ایام اربعین همین مبلغ نیز حذف شده است و برای زائران به صورت رایگان ویزا صادر می‌شود.

هزینه بلیط

هزینه بلیت هواپیما به طور متوسط پنج میلیون تومان اعلام شده است که با احتساب سایز هزینه‌ها، سفر هوایی به عتبات بین هفت تا هشت میلیون تومان و سفر زمینی به عتبات هم از 500 هزار تومان تا حدود چهار میلیون تومان برآورد می‌شود.

هزینه سفر به عتبات با ارز نیمایی محاسبه می‌شود؟

تا قبل از سال 1400 هزینه‌ها با ارز شناور پرداخت می‌شدند. اما از 1400 به بعد هزینه‌های مربوط به سفر عتبات با ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

 

سرویس اقتصادی گذارنیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×