» آرشیو اخبار » اروپا قادر به تخلیه کشتی های گاز مایع نیست!
اروپا قادر به تخلیه کشتی های گاز مایع نیست!

اروپا قادر به تخلیه کشتی های گاز مایع نیست!

26 مهر 1401 11

ده‌ها کشتی حامل گاز طبیعی مایع (LNG) در سواحل اسپانیا در حال چرخش هستند و قادر به ایمن کردن مکان برای تخلیه نیستند، اپراتورهای شبکه حمل و نقل را بر آن داشته تا به این کشور هشدار دهند که ممکن است مجبور به تعلیق بارگیری برای مقابله با این وضعیت استثنایی شوند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ده‌ها کشتی حامل گاز طبیعی مایع (LNG) در سواحل اسپانیا در حال چرخش هستند و قادر به ایمن کردن مکان برای تخلیه نیستند، اپراتورهای شبکه حمل و نقل را بر آن داشته تا به این کشور هشدار دهند که ممکن است مجبور به تعلیق بارگیری برای مقابله با این وضعیت استثنایی شوند.

اروپا با کاهش عرضه انرژی مواجه است، زیرا روسیه به تدریج جریان گاز را پس از اعمال تحریم های غرب در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، کاهش داد.

اروپا قادر به تخلیه کشتی های گاز مایع نیست!

تبلیغات جام جهانی قطر

منطقه یورو مجبور به یافتن منابع جایگزین، از جمله LNG است، اما ورود محموله های متعدد سوخت فوق سرد، فقدان ظرفیت «گاز سازی مجدد» اروپا را آشکار کرده است، زیرا کارخانه هایی که سوخت دریایی را به گاز تبدیل می کنند با حداکثر محدودیت خود، کار می کنند.

اگر به زودی محموله های معوقه تخلیه نشود، این کشتی ها ممکن است به دنبال بنادر جایگزین در خارج از اروپا برای تخلیه محموله های خود باشند.

تجار، تحلیلگران و منابع آگاه در پایانه های LNG روز سه‌شنبه گفتند که بیش از 35 کشتی مملو از LNG در سواحل اسپانیا و اطراف دریای مدیترانه در حال حرکت هستند که حداقل هشت کشتی تنها در خلیج کادیز لنگر انداخته اند.

به گفته یک منبع صنعتی، اسپانیا در این هفته تنها شش اسکله در پایانه‌های گازسازی مجدد خود برای محموله‌ها ارائه می‌کند که کمتر از یک پنجم تعداد کشتی‌هایی است که در سواحل آن در صف ایستاده‌اند. این کشور در مجموع خیلی بیش از اینها پایانه دارد.

اپراتور ملی شبکه گاز اسپانیا اناگاس در بیانیه‌ای که اواخر روز دوشنبه منتشر شد و با عنوان “اعلام وضعیت عملیاتی استثنایی” منتشر شد، گفت که ممکن است مجبور شود تخلیه LNG را به دلیل ظرفیت مازاد در پایانه‌های خود رد کند.

این سازمان افزود که پیش‌بینی میشود که نیروگاه‌های گازی‌سازی مجدد کشور حداقل تا هفته اول نوامبر همینطور شلوغ باقی بماند. همچنین کشتی‌های محموله LNG در نزدیکی دیگر کشورهای اروپایی نیز لنگر انداخته‌اند که می‌تواند به این معنی باشد که ده‌ها کشتی دیگر در انتظارتخله هستند.

تحلیلگران میگویند “سطح ذخیره سازی شناور در حمل و نقل LNG همیشه در سطح بالایی قرار دارد و کمی بیش از 2.5 میلیون تن در انبارهای شناور نگهداری می شود.”

کمبود نیروگاه‌های گازی‌سازی مجدد، یا خطوط لوله‌ای که کشورهایی را که دارای این تسهیلات هستند به دیگر بازارهای اروپایی متصل می‌کند، به این معنی است که LNG شناوربرروی دریا قابل استفاده نیست.

الکس فرولی، تحلیلگر LNG در شرکت اطلاعاتی ICIS، گفت: «ما تعداد زیادی محموله در ساحل جنوب اسپانیا یا در حال چرخش درروی دریا و همچنین محموله‌هایی را در بریتانیا دیده‌ایم.

تنگناها با کاهش تقاضای صنعتی همراه شده است زیرا اقتصاد اروپا کند شده است و همچنین مصرف داخلی در اسپانیا به دلیل گرما کمتر از حد انتظاراست.

افزایش قیمت محموله های کشتی ها

فرولی گفت که دلیل دیگر شلوغی این است که انتظار می‌رود با نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش تقاضای انرژی برای گرمایش، قیمت‌ها افزایش یابد، بنابراین برخی از کشتی‌ها منتظر هستند محموله‌های خود را با قیمت بالاتری بفروشند که می‌تواند هزینه‌های اضافی حمل‌ونقل ناشی از به تعویق افتادن تخلیه را جبران کند.

قیمت یک محموله LNG که در اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر تحویل داده می شود، حدود 2 دلار در هر میلی متر Btu بالاتر از قیمت های فعلی است.

فرولی گفت: این استراتژی تا حدی جواب می‌دهد زیرا برخی از شرکت‌ها به دلیل قطعی‌هایی مانند تعطیلی کارخانه فری‌پورت ایالات متحده، در سبد حمل‌ونقل خود انعطاف‌پذیری دارند.

اشاره او به دومین صادرکننده بزرگ LNG آمریکا بود که در ماه ژوئن پس از یک انفجار و آتش سوزی فعالیت خود را متوقف کرد.

او گفت: اگر محموله‌های بیشتری تولید می‌شد، شرکت‌ها نمی‌توانستند کشتی‌های خود را تا این حد منتظربگذارند.

اوایل روز دوشنبه، چین فروش LNG به خریداران خارجی را برای اطمینان از عرضه خود متوقف کرد، که به گفته تحلیلگران بازار ممکن است کشتی‌های بیشتری را به سمت آسیا روانه کند.

اسپانیا بزرگترین ظرفیت گازی سازی مجدد را در اتحادیه اروپا دارد که 33 درصد کل LNG و 44 درصد از ظرفیت ذخیره سازی LNG را به خود اختصاص داده است.

این هفته، رهبران فرانسه، آلمان، اسپانیا و پرتغال قرار است با یکدیگر دیدار کنند تا در مورد خط لوله MidCat به توافق برسند که می تواند گاز اسپانیا ( و در آینده هیدروژن ) را به اروپای مرکزی برساند.

MidCat سومین اتصال گازی بین فرانسه و اسپانیا ایجاد خواهد کرد، که حامیان اصلی آن، مادرید، لیسبون و اخیراً برلین، هستند که به اروپا کمک می کند اتکای خود به گاز روسیه را کاهش دهد.

منبع: رویترز

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×