» بازارها » کالاهای اساسی » ارزان شدن 13 قلم کالای خوراکی
خوراکی

ارزان شدن 13 قلم کالای خوراکی

11 شهریور 1401 6

به گزارش گذارنیوز؛ تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در مرداد امسال قیمت ۱۳قلم کالای خوراکی نسبت به تیرماه کاهش یافته و به روایتی ارزان شده است. این کالاها شامل هندوانه، لیموترش، خربزه، کدوسبز، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، هلو، گوشت مرغ، گوجه فرنگی، خیار، شکر، روغن جامد و مایع می‌شود. این در حالی است که قیمت پرتقال، هویج فرنگی، سیب درختی و سس مایونز رشد قیمت بالای ۱۰درصدی را در مرداد نسبت به تیرماه امسال تجربه کرده است.

براساس اعلام مرکز آمار ارتفاع تورم خوراکی‌ها در مرداد امسال نسبت به ماه‌های خرداد و تیر پایین‌تر آمده که بیانگر تخلیه اثر تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰تومانی است. با این حال در ماه گذشته از مجموع ۵۳قلم خوراکی در نقاط شهری، تعداد ۳۲قلم کالا رشد قیمت بالای ۵۰درصد را نسبت به مرداد پارسال ثبت کرده‌اند.

بالاترین نرخ رشد قیمت در مرداد امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال مربوط به روغن خوراکی به میزان بالای ۲۸۰درصد و پس از آن سیب زمینی با ۱۹۴درصد، برنج ایرانی درجه یک با ۱۹۰درصد، ماکارونی با ۱۶۲درصد، سس مایونز با ۱۵۱درصد، پنیر پاستوریزه با ۱۳۹درصد، رب گوجه فرنگی با ۱۳۲درصد، ماست پاستوریزه با ۱۲۴درصد، کره پاستوریزه با ۱۲۳درصد، رشته‌آش با ۱۰۵درصد و شیر پاستوریزه با ۱۰۱درصد قرار دارد.

مرکز آمار اعلام کرده رشد قیمت کالاهایی چون قند، تخم‌مرغ، دوغ پاستوریزه، شیرینی خشک در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال بالای ۹۰درصد بوده و کالاهایی چون پیاز و گوشت مرغ بیش از ۸۰درصد و سس گوجه فرنگی، سیب، فلفل دلمه‌ای، کشمش پلویی، عدس و شکر رشد قیمت بالای ۷۰درصد را ثبت کرده‌است.

تبلیغات جام جهانی قطر

از دیگر کالاهایی که با نرخ تورم نقطه‌ای بالای ۵۰درصد مواجه شده، می‌توان به نخود، پسته، لوبیا چیتی، خامه، برنج خارجی درجه یک، بادمجان، گوجه فرنگی و کدو سبز اشاره کرد. در مقابل کالاهای دیگر خوراکی شامل گوشت گوساله، ماهی قزل آلا، لوبیا قرمز، پرتقال، لیموترش، لپه، هلو، قارچ، گوشت گوسفند، موز، مغز بادام درختی، شیرخشک، مغز گردو، چای خارجی بسته‌ای، خیار، کنسرو ماهی تن، خربزه، نوشابه گازدار و هندوانه رشد قیمت پایین‌تر از ۵۰درصد را ثبت کرده‌اند و خانواده‌های ایرانی در مرداد امسال هویج فرنگی را ۱۳.۷درصد ارزان‌تر از مرداد سال گذشته خریده‌اند.

ترین‌های تورم ماهانه

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، بالاترین رشد قیمت مربوط به گوشت گوساله با ۳.۵درصد بوده درحالی‌که گوشت مرغ ۴.۵درصد ارزان شده است. در گروه نان و غلات بیشترین تورم ماهانه به رشته آش با ۴.۲درصد، برنج ایرانی با ۴.۱درصد و در لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن هم بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به خامه پاستوریزه با ۵.۹درصد و کره پاستوریزه با ۴.۸درصد و دوغ پاستوریزه با ۴.۱درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به روغن نباتی جامد با ۱.۷درصد بوده است. بالاترین جهش قیمت ماهانه در گروه میوه و خشکبار به پرتقال با ۲۴.۲ و سیب با ۱۳درصد و بیشترین افت قیمت هم به هندوانه با ۲۲.۷ و لیموترش با ۲۰.۶درصد اختصاص یافته است.

مرکز آمار اعلام کرده بیشترین رشد قیمت ماهانه در گروه سبزیجات و حبوبات در مرداد امسال به جهش ۲۱.۸درصدی قیمت هویج فرنگی و کمترین هم به افت ۱۱.۲درصدی کدو اختصاص داشته و ایرانی‌ها در ماهی که گذشت سس مایونز را ۱۰.۸درصد و سس گوجه فرنگی را ۵.۶درصد گران‌تر خریده‌اند.

تورم خوراکی‌ها در مرداد آب رفت | ترین‌های تورم ماهانه؛ ۱۳ قلم کالای خوراکی ارزان شدند

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×