» آرشیو اخبار » آیا بایننس در ورطه نابودی قرار دارد؟
بایننس

آیا بایننس در ورطه نابودی قرار دارد؟

26 آذر 1401 4

طبق اعلام شرکت نانسِن، جریان خروجی توکن‌های مبتنی بر اتریوم، که بیشترین بخش از حجم معاملات بایننس را تشکیل می‌دهند، به بالاترین حد خود از ماه ژوئن رسیده است.

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارزی تمام دوران‌ها، با تداوم یافتن زمستان کریپتو، کم‌کم ضعف‌های خود را نشان می‌دهد. بلاکچین هرگز دروغ نمی‌گوید.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های آن‌چین نانسِن (Nansen) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که جریان خروجی توکن‌های مبتنی بر اتریوم، که البته بیشترین بخش از حجم معاملات بایننس را تشکیل می‌دهند، به بالاترین حد خود از ماه ژوئن (خرداد و تیر) رسیده است، به‌طوری که طی یک هفته گذشته، کاربران بیش از 3.6 میلیارد دلار دارایی خود را از این صرافی خارج کرده‌اند.

توییت نانسن درباره بایننس

تبلیغات جام جهانی قطر

تحقیقات جنایی درباره بایننس

آنچه مهم است این است که چه عاملی باعث چنین خروجی سنگینی شده است؟ رویترز در گزارش مفصلی، به بررسی جزئیات متعددی پیرامون مشکلات بایننس پرداخته است.

بر اساس این گزارش، صرافی بایننس که در سال 2017 تأسیس شد، از سال 2018 هدف نهادهای اجرای قانون در ایالات متحده قرار داشته است. این مدت زمان چهار ساله حتماً ارزش تحقیق را دارد.

بی توجهی گستاخانه این شرکت به قوانینی که بسیاری دیگر از صرافی‌های ارزهای دیجیتال به آن پایبند هستند، بسیاری از خرابکاران را به استفاده از بایننس مشتاق کرده است. ازجمله این سرپیچی‌ها، می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات شناسایی مشتریان اشاره کرد.

این همان عاملی است که این صرافی را زیر ذره‌بین مقامات قرار داده است. این واقعیت که بایننس هیچ پایگاه عملیاتی در هیچ نقطه از زمین ندارد نیز عامل بحث‌برانگیز دیگری است.

یکی از گزارشگران پورتال خبری کوین دسک (CoinDesk) با اشاره به یکی دیگر از علائم هشداردهنده درباره بایننس می‌گوید هر زمان و در هر شرایطی قصد تعامل با آن‌ها داشته باشید، هرگز پاسخ مستقیمی از آنها دریافت نمی‌کنید.

همیشه اینطور بوده است که همه باید به هر آنچه که مدیر عامل بایننس یعنی چانگ پنگ ژائو دیکته می‌کند، پایبند باشیم. از او سوالی بپرسید و ببینید که در مقابل همان پاسخ‌های کلیشه‌‎ای همیشگی را دریافت خواهید کرد.

یا مثلاً سفر اخیر ژائو به ایالات متحده برای مواجهه با تحقیقات جنایی را در نظر بگیرید؛ او آنجا بوده است اما نمی‌خواهد در مورد آن هیچ حرفی بزند”. یا اینکه این شرکت در جزایر کیمن (Caymens) ثبت شده است، اما مدت‌هاست که می‌بینیم شرکت می‌گوید اطلاعات “به زودی به‌روزرسانی می‌شوند”.

رگولاتورها اغلب به این نوع رفتارها توجه خاصی دارند. اشلی آلدر (Ashley Alder)، از اداره مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (FCA)، اخیراً در مورد “طفره رفتن‌های عمدی اف تی ایکس (FTX)” اظهار نظر کرده است؛ و این همان بازی است که بایننس خود را مشغول آن کرده است.

مرموز بودن استیبل کوین بایننس

زمانی که اتفاقات عجیب و غریبی در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهند، عموماً باید به آنچه در مورد استیبل کوین‌ها اتفاق می‌افتد توجه زیادی داشت. بایننس استیبل کوین خود به نام بی‌یواس‌دی (BUSD) را دارد که توسط شرکت مالی و فناوری بلاکچین پکسوس (Paxos) مستقر در آمریکا، اداره می‌شود.

آخرین داده‌های پلترفم تحلیل داده گلاسنود (Glassnode) حاکی از آن است که این هفته بیشترین میزان فعالیت این بلاکچین برای استیبل کوین بی‌یواس‌دی (BUSD) را شاهد بوده‌ایم. شایان ذکر است که در جریان شکست بلاکچین ترا (Terra) در ماه می (اردیبهشت) نیز جهشی مشابه در حجم معاملات استیبل کوین بومی آن مشاهده شد.

حجم معاملات استیبل کوین بایننس

در مورد بایننس، آنچه برای BUSD اتفاق افتاده است، رکورد 17 میلیارد دلار حجم انتقال درون زنجیره‌ای در تاریخ 13 دسامبر (22 آذر) است.

پایان بازی

در میان همه این گمانه‌زنی‌ها، ژائو به سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) می‌رود و مانند یک برنده رفتار می‌کند. وی در این خصوص گفت: تقاضا برای برداشت استیبل کوین USDC در بایننس، مستلزم یک “سوآپ توکن” است و همین امر باعث می‌شود برداشت USDC به حالت تعلیق درآید، زیرا “بانک‌ها هنوز بسته بودند”.

آیا این واقعاً رفتار مدیر عامل شرکتی است که همه چیز در آن بدون ایراد و همه چیز تمام است؟ اصلاً! بلکه بیشتر شبیه کسی است که به شدت سعی می کند کنترل یک موقعیت را در دست بگیرد، درحالی که از درون در حال فروپاشی است.

بازپس گیری احتمالی 2.1 میلیارد دلار موجودی بایننس پس از شکست مفتضحانه اف تی ایکس (FTX) می‌تواند سلامت مالی آن را به بوته آزمایش بکشاند. این درحالی است که حسابرس خود بایننس، از همکاری با شرکت‌های رمزنگاری برای اثبات ذخایر آن دست کشیده است.

گفتنی است که چندی پیش ژائو در حال جمع آوری پول برای یک صندوق سرمایه‌گذاری جهت نجات شرکت‌های رمزارزی متاثر از شکست اف تی ایکس (FTX) بود، ولی اکنون به نظر می‌رسد در نهایت به خودش آسیب وارد کرده است.

گوش به زنگ باشید!

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: somereverie.substack

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×