» ارز دیجیتال » آیا اثبات ذخیره می تواند از وقوع فاجعه ای مشابه با FTX جلوگیری کند؟
اثبات ذخیره

آیا اثبات ذخیره می تواند از وقوع فاجعه ای مشابه با FTX جلوگیری کند؟

29 آبان 1401 4

صرافی های ارزهای دیجیتال برای ایجاد شفافیت، در حال انتشار گزارش های «اثبات ذخیره» هستند، اما به باور بسیاری از کارشناسان بازیابی اعتماد زمان‌بر است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، صرافی های ارزهای دیجیتال به منظور ایجاد شفافیت، به صورت فعال در حال انتشار گزارش های «اثبات ذخیره» (proof-of-reserves) خود هستند، اما کارشناسان معتقدند که بازیابی اعتماد سرمایه گذاران بیش از آنچه تصور می شود، زمان خواهد برد.

پس از فروپاشی صرافی رمزارز «اف‌تی‌ایکس» (FTX) که در نتیجه سوءاستفاده از وجوه مشتریان، به منظور کاهش ریسک های شرکت رخ داد؛ دیگر صرافی های فعال در این حوزه راه‌ حل شفافی به نام اثبات ذخیره را برای جلوگیری از رخداد این اتفاق ارائه کردند.

این اقدام که به تازگی توسط «چانگ پنگ ژائو»، مدیرعامل بایننس، نیز مورد تایید قرار گرفته است، این امکان را برای صرافی ها فراهم می کند که با وجود نبود قوانین شفاف در این صنعت، بتوانند شفافیت را به کاربران ارائه دهند.

تبلیغات جام جهانی قطر

بنابراین، از این پس تمامی صرافی های فعال در این حوزه باید الگوریتم مربوط به اثبات ذخیره درخت مرکل را رعایت کنند.

صرافی بایننس در همین زمینه توئیتی در تاریخ 8 نوامبر 2022 منتشر کرد، که در آن تاکید شده بود که این شرکت به زودی برای شفافیت کامل شروع به اثبات ذخیره‌ خواهد کرد.

اثبات ذخیره (PoR) یک حسابرسی مستقل است که توسط یک شخص ثالث انجام می شود، تا اطمینان حاصل شود که یک متولی، دارایی هایی را که ادعا می کند به نمایندگی از مشتریان خود در اختیار دارد، واقعا در صرافی نگهداری می کند. این حسابرس مستقل، ابتدا از تمام موجودی‌ های کاربران صرافی ارز دیجیتال یک اسنپ‌شات (snapshot) می‌گیرد و آن را در یک درخت مرکل سازمان‌دهی می‌کند.

درخت مرکل

این مجموعه‌ داده غول‌ پیکر، از طریق یک تابع هش رمزنگاری می ‌شود. سپس یک الگوریتم کامپیوتری داده‌ ها را با یکدیگر ترکیب کرده و آنها را به شکل یک‌ رشته ۶۴ کاراکتری، نمایش می ‌دهد.

حسابرس امضاهای دیجیتال صرافی را جمع‌آوری می‌ کند، که کل موجودی‌ های آن را نشان می ‌دهد و تایید می‌ کند که با موجودی‌ های کاربر نشان‌ داده‌ شده در درخت مرکل مطابقت دارد. این نشان می‌ دهد که همه دارایی‌ های کاربران که شامل تمام وجوه معاملاتی صرافی است در اندوخته صرافی نگهداری می ‌شوند. از این ‌رو اصطلاح «اثبات ذخیره» برای آن به کار برده می‌ شود.

در مجموع پنج صرافی متمرکز (CEX)، از جمله کراکن (Kraken)، بیتمِکس (BitMEX)، کوین‌ فلور (Coinfloor)، گیت (Gate.io) و HBTC حسابرسی های اثبات ذخیره خود را تکمیل کرده اند. این در حالیست که صرافی هایی همچون بایننس (Binance)، اوککس (OKX)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی (Huobi)، پولونیکس (Poloniex)، کریپتو دات کام (Crypto.com) و بیتفینکس(Bitfinex)  برنامه های خود را برای انجام این کار اعلام کرده است.

عمل اثبات ذخیره موضوعی منطقی بوده و توسط بسیاری در جامعه رمزنگاری مورد تحسین قرار گرفت، زیرا به نظر می رسید که گامی به سوی یک اکوسیستم رمزنگاری شفاف تر باشد. صرافی‌ های متمرکز می ‌توانند بدهی‌ های هر حساب را در یک دفتر کل عمومی ثبت کنند. آنها باید این اطلاعات را با برچسبی منتشر کنند که فقط صاحبان حساب می توانند آن را بشناسند؛ در نتیجه باعث می شود که این کاربران در نهایت همچون گذشته برای عموم ناشناس باقی بمانند.

«حسن شیخ» یکی از بنیانگذاران سازنده DAO، به کوین تلگراف گفت که پروژه اثبات ذخایر جمع بندی واضحی از سررسید بدهی ها ارائه می دهد، که می توان آنها را با دارایی ها مطابقت داد. او افزود که عملکرد خوب اثبات ذخایر می ‌تواند انجام کلاهبرداری یا ایجاد بدهی های ساختگی را برای صرافی ها دشوار کند.

شفاف سازی صنعت کریپتو

وی افزود که با انتشار بدهی‌ های شرکت به صورت عمومی، سرمایه‌ گذاران خرد به راحتی می ‌توانند آنها را بررسی و تایید کنند؛ به این ترتیب، افشای دارایی‌ هایی که مبادلات با آن انجام می‌ گیرد در نهایت معنا پیدا می‌ کنند». وی افزود که مانده‌ های ارائه ‌شده در این حسابرسی‌ ها در نهایت با این اقدام منطقی به نظر می رسد.

به طور کلی باید گفت که پیامدهای ناشی از سقوط FTX منجر به درخواست‌ فعالان این صنعت برای نظارت بیشتر بر بازار رمزارزها شده است. در حالی که بازیگران کلیدی بازار همچنان به ارائه راهکارهای خود برای ایجاد شفافیت و جلب اعتماد عمومی ادامه می دهند، کارشناسان معتقدند که نمی توان به تنهایی به اثبات ذخایر اعتماد کرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×